De tijd dat een nieuw model van Dacia eigenlijk gebaseerd was op oude techniek van Renault, is voorbij. De nieuwe Dacia Sandero en Sandero Stepway rusten namelijk op het CMF-B-platform van Renault-Nissan, waar ook de nieuwste Renault Clio en Nissan Juke op zijn gebouwd. Onder de kap zitten dan ook de nieuwste éénliter driecilinders van de groep, in drie varianten: een atmosferische SCe 65, een TCe 90 met turbo en een Eco-G 100 op LPG. De LPG-tank van die laatste zit in de kofferbak op de plaats van het reservewiel, waardoor de Dacia Sandero Eco-G een totaal rijbereik van maar liefst 1.300 km heeft.
Meer ruimte
De nieuwe Sandero is zo'n 3 cm langer dan de vorige generatie, 2 cm breder en 3 cm lager. De bodemvrijheid is met 133 mm gelijk gebleven, maar door de bredere spoorbreedte en de anders getekende wielkasten lijken die laatsten beter gevuld. Visueel houdt de nieuwe Sandero duidelijk banden met zijn voorganger, maar tegelijk oogt hij een stuk moderner. De koplampen gebruiken nu leds voor een duidelijke signatuur en een beter lichtbeeld, terwijl de deurgrepen en spiegels beter gestroomlijnd zijn voor minder windgeruis onderweg.
Meer comfort
Binnenin belooft Dacia een betere afwerking en materiaalkeuze, terwijl de Sandero ook meer uitrusting krijgt die het comfort moet verhogen. Zo is er 42 millimeter extra beenruimte achterin, kan de bestuurderszetel nu in hoogte worden versteld en heb je ook een hoogte- en diepteregeling voor het stuur. Ook nieuw zijn de automatische airco met digitale weegrave, een achteruitrijcamera, een elektrische kofferklep en een glazen schuifdak. Qua infotainment heb je drie keuzes: Media Control (een smartphonehouder), Media Display (een infotainmentscherm met smartphonekoppeling) of Media Nav (infotainmentscherm met navigatie).
Stapje hoger
De nieuwe Sandero komt direct ook als Stepway, die cross-overlooks krijgt dankzij bodembeschermers rondom en een hogere bodemvrijheid, vooral dankzij de grotere banden. Leuk zijn de dakrails die kunnen worden omgevormd tot een imperiaal met een speciale sleutel. Beide varianten beschikken nu ook over rijhulpsystemen als een automatische remhulp, een dodehoekassistent en een vertrekhulp op hellingen. Dacia spreekt over een nog steeds lage prijs, maar concrete tarieven hebben we nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!