De piepkleine roadster Daihatsu Copen wist heel wat mensen te bekoren met zijn tekenfilmachtige looks. De Japanse constructeur komt daarom met een nieuwe generatie, die er iets minder cartoonesk uitziet. Maar hij blijft even speels en sympathiek ogen. Zijn nieuwe D-Frame 3-platform is veel stijver dan dat van zijn voorganger en daardoor kunnen koetswerkpanelen (behalve dan het dak en de deuren) eenvoudig en vlot worden verwisseld. Vanaf 2015 kunnen de koplampen bovendien als optie worden vervangen door ronde exemplaren, die sterk doen denken aan die van de vorige generatie Copen. Daarmee hoopt de constructeur dat iedereen de auto aan zijn luimen kan aanpassen en personaliseren.
De nieuwe Copen blijft uiteraard trouw aan de Kei car-filosofie (kleine en fiscaal interessante stadsauto's). De kleine coupé-cabriolet is namelijk 3.395 millimeter kort, 1.475 millimeter breed en 1.280 millimeter hoog. Het dak klapt elektrisch weg in de koffer. In de neus ligt een kleine turbomotor van 660 cc met 64 pk en 92 Nm. Die kan naar keuze via een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat de voorwielen aandrijven. Wie er een wil, zal een rechtsgestuurd exemplaar uit Japan moeten invoeren, want Daihatsu heeft zich onlangs uit de Europese markt teruggetrokken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!