Met 35 miljoen gebouwde exemplaren op 45 jaar tijd, is de Golf een van de meest iconische auto’s wereldwijd. Er wordt dan ook niet te veel aan het design geraakt van deze referentie onder de compacte berlines, uit vrees om de herkenbaarheid aan te tasten en het klantenbestand te vervreemden. Kort gezegd: de Volkswagen Golf 8 lijkt sterk op de Golf 7, maar toch is het duidelijk een nieuwe auto.
Herkenbare proporties
Volkswagen geeft zelf aan tevreden te zijn met de proporties van de Golf 7, waardoor die niet sterk veranderd zijn voor de 8. De nieuwe generatie is 26 mm langer (4.284 mm), even breed als de vorige (1.789 mm), maar ook 26 mm lager (1.456 mm). De wielbasis is dan weer 16 mm langer (2.636 mm). Het resultaat is een herkenbaar silhouet dat aerodynamischer is dan zijn voorganger, met een frontaal oppervlak van 2,21 m² en een Cd-waarde van 0,275. En dat helpt met het verbruik.
Het zit in de details
De nieuwe Golf is onmiddellijk herkenbaar aan zijn snoet, met de dunnere koplampen en over het algemeen meer horizontale lijnen, wat de wagen breder doet lijken. De grille tussen de koplampen is smaller en het nieuwe VW-logo is lager geplaatst. Achteraan is de typische dikke C-stijl vrijwel identiek aan die van de Golf 7, maar de kont van de Golf 8 is duidelijk anders. De achterlichten zijn nu L-vormig en doen denken aan die van de T-Roc, terwijl de lijn tussen de lichten hoger zit. Onder het logo is nu een badge met de modelnaam te vinden. De reflectoren zitten nu boven de nummerplaat en het chromen sierelement op de achterbumper lijkt nog minder op echte uitlaatpijpen.
Volledig digitaal
Binnenin kan je wel spreken van een designrevolutie. Het klassieke dashboard van de Golf 7 maakt plaats voor een geheel dat meer uit één stuk lijkt te bestaan, met standaard digitale instrumenten en veel touch-knoppen in plaats van fysieke schakelaars. De ventilatieroosters zitten nu onder de displays, zoals het tegenwoordig hoort in het wereldje, en de automaatpook is sterk gekrompen. Volkswagen maakt met de Golf 8 namelijk gebruik van ‘shift-by-wire’, waardoor er geen fysieke verbinding meer is tussen de pook en de automaat. Zo is er nu plek voor een extra opbergvak rechts van het pookje. Het stuurwiel gebruikt andere materialen, maar behoudt zijn basisvorm, al is de indeling van de knoppen ook licht gewijzigd.
- Lees ook onze dossier Volkswagen Golf 8: techniek
- Lees ook onze dossier Volkswagen Golf 8: uitrusting
- Lees ook onze dossier Volkswagen Golf 8: connectiviteit
- Lees ook onze dossier Volkswagen Golf 8: fotogalerij
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!