De nieuwe Volkswagen Passat wordt eind dit jaar verwacht en krijgt een neus met ietwat strenge led-kijkers. Nochtans blijft hij met zijn gemoderniseerde lijn trouw aan de klassieke stijlcanons van het merk. Onderhuids vinden we de MQB-architectuur terug. Dat platform is de belangrijkste reden voor het gewichtsverlies van de achtste Passat. Hij weegt namelijk 85 kilo minder dan zijn voorganger. Hij is ook een fractie kleiner, want hij verliest 2 millimeter in de lengte. Zo is de berline 4.767 millimeter lang. Wel is hij 12 millimeter verbreed (tot 1.832 millimeter) terwijl de hoogte met 14 millimeter is afgenomen (1.456 millimeter). De krachtigste versies onderscheiden zich uiterlijk met rechthoekige uitlaatsierstukken.
Volkswagen biedt enkel rechtstreeks ingespoten turbomotoren aan. Daarbij hoort onder meer een nieuwe 2.0 TDI Biturbo met 240 pk en 500 Nm, die standaard de vier wielen aandrijft via een 4Motion-overbrenging en een DSG-7-versnellingsbak. Deze combinatie zet een normverbruik neer van 5,3 l/100 km (139 g CO2/km). De twee andere diesels leveren 150 en 190 pk. Voor het benzinegamma zijn er motoren met 125, 150, 180, 220 en 280 pk. Er komt ook een plug-in hybride versie met een totaalvermogen van 211 pk. Die kracht komt enerzijds van een 1.4 TSI met 156 pk en anderzijds van een elektromotor met 107 pk. Dankzij een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer kan de hybride Passat een normverbruik neerzetten van 2,0 l/100 km.
De wielbasis is 79 millimeter gegroeid tot 2.791 millimeter. Van die extra millimeters gaan er 33 naar het interieur, met een dashboard dat wordt gedomineerd door een groot aanraakscherm en een erg horizontale boordplank. Volkswagen belooft dat vooral de achterpassagiers meer beenruimte hebben. Ondanks het lagere dak ging ook de hoofdruimte erop vooruit dankzij lagere stoelzittingen. De koffer is 21 liter gegroeid tot 586 liter. De breakversie Variant biedt tot 650 liter, wat 47 liter meer is dan in de zevende generatie. Met de achterbank neergeklapt (in drie delen, 40/20/40) groeit dat tot 1.780 liter en kunnen voorwerpen tot 2,85 meter lang worden geladen, omdat als optie ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel volledig naar voren kan worden gekanteld.
Het instrumentenbord is volledig digitaal en daarnaast staat een head-up display in de optielijst. De nieuwe Passat bulkt trouwens van de high-tech, zowel op comfort- als op veiligheidsvlak. Zo krijgen de berline en break standaard een stadsremhulp met voetgangerdetectie. In files kan de auto zelfstandig rijden tot 60 km/h. De Duitser brengt zichzelf ook automatisch tot stilstand als de bestuurder niet meer reageert. Wie een trekhaak bestelt, kan daar een manoeuvreerhulp bijkopen waarbij de auto zelf de pedalen en het stuurwiel bedient. Het multimediasysteem ten slotte kan met een internetverbinding worden besteld en kan dan meerdere smartphones en tablets koppelen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!