Hoewel Tesla de wereldwijde nummer één blijft op het vlak van volledig elektrische wagens, met bijna 470.000 verkochte exemplaren, kan BYD bogen op een verkoop van meer dan 700.000 geëlektrificeerde auto's, waarvan ongeveer de helft volledig elektrisch is. Om de Amerikaanse constructeur nog meer aan de hielen te zitten, wil BYD een antwoord bieden op de Tesla Model Y met een equivalent model van zijn premium submerk: de Denza N7.
Shooting brake op hoge pootjes
Denza is een premiummerk dat oorspronkelijk gezamenlijk door BYD en Mercedes werd gelanceerd. Sindsdien heeft de Duitse constructeur zich teruggetrokken en hebben de Chinezen besloten het heft in eigen handen te nemen door het merk een tweede kans te geven. De renaissance komt met twee modellen: een grote monovolume met de naam D9, die concurreert met onder meer de Zeekr 009, en deze Denza N7, die rechtstreeks de strijd aangaat met de Tesla Model Y. Het is geen echte SUV, maar ook de Tesla Model Y is vooral een hogere Model 3.
Maar in tegenstelling tot de coupé-achtige lijn van de Amerikaan, krijgt de Chinees het profiel van een shooting brake, wat hem sportiever doet ogen. Hij is ook wat groter, met een lengte van 4,86 m, wat 11 cm langer is dan de Model Y. De wielbasis van 2,94 m en de relatief beperkte hoogte van 1,62 m geven hem een profiel dat meer lijkt op dat van een Ford Mustang Mach-E dan op dat van de bestseller van Tesla.
Binnenkort in Europa?
De Denza N7 is gebaseerd op het e-Platform 3.0 van BYD, dat ook al onder verschillende andere modellen van de Chinese groep staat, waaronder de BYD Atto 3, Seal en Dolphin die inmiddels ook in Europa te koop zijn. Het gamma van de N7 is gebaseerd op verschillende configuraties met een of twee elektromotoren. De versie met tweewielaandrijving heeft 313 pk, terwijl de N7 met vierwielaandrijving over een gecombineerd vermogen van 530 pk beschikt, voor een massa van respectievelijk 2.320 en 2.440 kilo.
Een hoog gewicht, dat onder meer wordt verklaard door een fors batterijpakket van 91,4 kWh, dat een rijbereik van 702 km (RWD) of 630 km (AWD) moet bieden, toch volgens de gunstige Chinese CLTC-norm. Interessant aan de Denza N7, en een aspect dat nog vrij zeldzaam is op Chinese modellen, is het maximale snellaadvermogen van 200 kW. Eigenschappen die zeer goed overeenkomen met de wensen van de Europese markt...
Prijs en levering
Toch zijn er nog geen plannen aangekondigd om de Denza N7 naar ons te brengen, in eerste instantie wordt het model gewoon gelanceerd in China. Daar variëren de prijzen van 35.000 tot 450.000 yuan, wat overeenkomt met 44.000 tot 57.000 euro. In België is de prijs van de BYD Seal, een berline met een vergelijkbaar formaat en op hetzelfde platform, vastgelegd op 50.000 tot 60.000 euro. Komt de Denza ook naar ons, dan gokken we op een vergelijkbare prijsvork.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!