Donkervoort heeft zijn jongste raket op wielen onthuld. De bolide heet D8 GTO-RS en is een nog extremere afgeleide van de al erg radicale D8 GTO. Hij zou dus tegemoet moeten komen aan de verzuchtingen van al wie zweert bij de favoriete uitdrukking van Colin Chapman: “Light is right”.
Pluimgewicht
Van deze Donkervoort, die in een beperkte reeks (65 exemplaren) wordt gebouwd, moeten we vooral onthouden dat hij nog steeds het 2.5-turbovijfcilinderblok gebruikt van Audi (380 pk) en dat hij vele kilo’s afslankt. De D8 GTO-RS weegt namelijk slechts 715 kilo, of 73 kilo minder dan de GTO. Die winst komt van een nieuwe bewerkingsmethode voor koolstofvezel bij de Nederlanders, die de naam X-Core kreeg.
65 exclusieve exemplaren
technisch gezien onderscheidt de GTO-RS zich door zijn ophanging die in vier trappen kan worden ingesteld in combinatie met een breder spoor vooraan en een verstelbare voorste antirolstang. Maar hij krijgt ook een trekkrachtcontrole en een automatische tussengasfunctie die kunnen worden geprogrammeerd. Verder kondigt Donkervoort aan dat het erin is geslaagd een veel grotere neerwaartse druk te creëren voor deze versie. En om de meest veeleisende klanten tegemoet te kunnen komen, leidt de constructeur drie varianten af van zijn model. Er is namelijk keuze tussen de D8 GTO-RS (40 exemplaren), de “Bare Naked Carbon Edition” (15 exemplaren), met een volledig in zichtbaar koolstofvezel uitgevoerd koetswerk, en de “Race Edition” (10 exemplaren) die voor het circuit voorbehouden is. Een zeldzame parel, deze D8 GTO-RS.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!