De Donkervoort D8 GTO is 35 centimeter langer en 15 centimeter breder dan de gewone D8 en de D8 GT. Dat was nodig om de 2.5 TFSI van Audi overlangs te kunnen inbouwen (de twee andere modellen doen een beroep op de 1.8 TFSI). Deze motor ontwikkelt standaard 340 pk, maar met een druk op de knop in de cockpit kun je het vermogen opvoeren tot 400 pk. Het koppel bedraagt 450 Nm bij 1.600 o/m. Opmerkelijk is dat Donkervoort het motorblok dertig kilo lichter maakte. Rekening houdend met het monsterachtige vermogen en het feit dat de auto slechts 700 kilogram weegt, heeft Donkervoort voor de eerste keer in zijn geschiedenis een antinspinsysteem ingebouwd, al benadrukt de constructeur dat dat alleen voor als het regent bedoeld is.
Deze open sportwagen dankt zijn lage gewicht en zijn stijfheid aan zijn grote panelen van koolstofcomposiet, die op een stalen buizenframe zijn gekleefd. De GTO heeft speciale sluitingen voor de aluminium motorkap die zich baseren op ruimtevaarttechnologie, terwijl de deuren uit één stuk met geïntegreerde scharnieren een zijdelingse impact van 1.500 kilogram kunnen weerstaan. Ook onderhuids werd een en ander aangepast, zoals de stabilisatorstang vooraan en de volledige achtertrein.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!