Een paar ongeduldige websites en internetfora hebben de nieuwe DS te vroeg onthuld. Op het salon van Genève (9-19 maart) zal de DS 7 Crossback heel wat aandacht trekken. Niet alleen door zijn stijl, maar ook door de ambitie van DS om het merk een duw in de rug te geven met een nieuwe modelgeneratie. Deze “mondiale” SUV is de eerste stap in de vernieuwing van het merk, dat er heel wat van verwacht, vooral dan in China. DS zal trouwens aan belangstelling geen gebrek hebben voor zijn 4,57 meter lange, 1,89 meter brede en 1,62 meter hoge nieuwe topmodel. Hij is technisch gebaseerd op het platform EMP2, dat ook dienstdoet onder de recente Peugeot 3008/5008, maar onderscheidt zich van die twee door zijn meerarmige achteras en zijn specifieke gestuurde ophanging.
Technologisch
De DS7 Crossback zet de eerste stappen naar semizelfstandig rijden voor PSA’s premium dochtermerk. Het DS Connected Pilot maakt het mogelijk om de controle aan de auto over te laten in files en op de snelweg (tot 180 km/h), waarbij hij zelf afstand houdt en het juiste baanvak volgt. Maar de bestuurder moet wel zijn handen op het stuur houden, als gevolg van wettelijke verplichtingen. Het DS Park Pilot is een geëvolueerde parkeerhulp. Met dit systeem moet je het stuur of de pedalen niet meer bedienen, want in combinatie met de automaat kan het heel het manoeuver van je overnemen: het berekenen van de parkeerplaats, de bediening van het stuur, het inschakelen van de achteruit, het gas- en het rempedaal en het terug inleggen van de voorwaartse versnelling. Het DS Park Pilot kan de auto zo parallel of dwars parkeren, maar ook een parkeerplek uitrijden. En wanneer de bestuurder zelf het roer in handen neemt, wordt hij door heel wat systemen bijgestaan: een automatische noodrem, automatische grootlichten, inslaapdetectie, nachtzicht en nog vele andere.
Comfort
Voor het comfort krijgt de DS 7 Crossback een actieve ophanging met camera, het DS Active Scan Suspension. Die “ziet” de weg 5 tot 25 meter voor de auto om te kunnen anticiperen op oneffenheden en stuurt de schokdemping van elk van de 4 wielen permanent bij, met een reactiesnelheid van 150 tot 200 milliseconden. De software houdt ook rekening met de gegevens van 3 acceleratiemeters en vier niveausensoren om de ophanging min of meer soepel te maken. En het houdt uiteraard ook rekening met de wensen van de bestuurder in functie van de gekozen rijmodus.
5 klassieke motoren
De catalogus biedt van bij het begin 5 motorversies met enkel een verbrandingsmotor. De DS 7 Crossback kan namelijk worden besteld met 3 benzinemotoren: een PureTech 130 pk met manuele zesversnellingbak en de THP-versies met 180 of 225 pk, die standaard aan een achttrapsautomaat van Aisin zijn gekoppeld. Op diesel vinden we twee versies in de catalogus: een BlueHDi met 130 pk en manuele zesbak of achttrapsautomaat en een BlueHDi met 180 pk en standaard met automaat. Die laatste moet je trouwens wel hebben om volop gebruik te kunnen maken van de functies van het DS Connected Pilot en het DS Park Pilot.
Plug-in hybride E-Tense
Bovendien komt er een plug-in hybride versie E-Tense, die een benzinemotor van 200 pk combineert met twee elektromotoren van elk 80 kW (109 pk). De ene is met de vooras verbonden, de andere met de achteras, zodat deze SUV vierwielaandrijving heeft. Gezamenlijk kunnen alle motoren tot 300 pk ontwikkelen en een koppel van 450 Nm. De 13 kWh grote lithium-ionbatterij van 90 kW geeft de auto een zuiver elektrisch rijbereik van 60 kilometer op de nieuwe WLTP-verbruikscyclus. Maar we moeten nog niet te hard op de feiten vooruitlopen, want de DS E-Tense wordt pas in 2019 op de markt verwacht.
Guilloche en parelsteek
DS wil Franse ‘savoir-faire’ uitstralen en heeft de DS 7 Crossback daarom uitgerust met echt hout, alcantara, generfd leer, nappaleer en een B.R.M R180-klok. In het interieur zijn specifieke siertechnieken gebruikt, zoals de “Clous de Paris”-guilloche (door elkaar krullende lijnen) die werd bedacht door de horlogemaker Abraham-Louis Breguet, of de parelsteek (stikmotief dat parelvormige bolletjes maakt) uit de borduurwereld. Daarnaast zien we twee schermen van 12 duim, waarvan dat in het midden een aanraakscherm is. Achterin slikt de koffer 628 liter.
X 74 La Première
Vanaf mei 2017 kan de speciale lanceringsreeks X 74 La Première online worden besteld. Deze unieke versie wordt aangeboden in Artense-grijs, parelmoerwit of Perla Nera-zwart, met een unieke aankleding volledig in Nappaleer in de kleur Art Rubis en parelsteek-stiknaden. Hij staat op 20-duimvelgen die worden aangedreven door de 180 pk sterke dieselmotor of de 225 pk sterke THP op benzine, telkens in combinatie met de achttrapsautomaat. De andere versies volgen snel daarop, behalve de hybride, want die laat tot 2019 op zich wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!