Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de elektrische DS N°8: in wereldpremière op het Autosalon

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-12-2024

DS Automobiles zoekt een nieuw elan en daarvoor rekenen ze op de elektrische N°8, die zich presenteert als volwaardig alternatief voor de premium EV's van Audi, BMW en Mercedes. Niet alleen qua rijbereik, maar ook qua prijs.

Sinds DS Automobiles zich afsplitste van Citroën en zich ontwikkelde tot een van de vele premiummerken binnen de Stellantis-groep, heeft de Franse luxeconstructeur wel wat moeite gehad om voet op vaste grond te krijgen. Ze volgden de strategie die Volvo zoveel successen bracht: geen directe confrontatie zoeken met de Duitse Drie, maar een stijlvol en eigenzinning alternatief bieden voor Audi, BMW en Mercedes. Met de nieuwe DS N°8 zoeken ze alsnog de confrontatie.

2025 DS N°8

Hoe groot is de DS N°8?

De DS N°8 bouwt op het STLA Medium-platform van Stellantis en krijgt een slank gelijnd en scherp getekend koetswerk dat een lengte van 4,82 meter combineert met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. Voor de speciale uitstraling moet het DS Luminascreen zorgen, zoals de Franse constructeur het verlichte frontje noemt. De Light Blades die zowel de koplampen als de achterlichten sieren, zouden in het donker op meer dan 100 meter zichtbaar zijn.

2025 DS N°8

Let ook op de speciale laktechnologie met Paintjet-technologie, waarbij een diepzwarte basistint gecombineerd wordt met elegante kleuren zoals Topaz Blue, Palladium Grey of Alabaster White. De DS N°8 leeft op grote voet, want de gesmede velgen zijn 21 inch groot. Al kan je ook opteren voor compactere 19-duimwielen met aerodynamische opzetstukken die het energieverbruik helpen drukken.

Focus op luxe en comfort?

De 2,9 meter lange wielbasis van de DS N°8 belooft een heleboel binnenruimte en extra aandacht voor het comfort van de passagiers achterin. Het interieur baadt in een avantgarde luxesfeertje dat technologische desingelementen paart aan weelderige materialen. Geborsteld aluminium gaat hand in hand met kwalitatief nappaleder, al komt de DS N°8 ook met een massagefunctie, met sfeerverlichting en met nekverwarming. Het koffervolume bedraagt 620 liter.

2025 DS N°8

DS Automobiles heeft het bovendien over een "meeslepende geluidservaring", met dank aan het Focal Electra® 3D-audiosysteem dat 14 luidsprekers in de autitieve strijd gooit. Het infotainmentsysteem gebruikt een centrale display van 16 inch en baseert zich op de DS Iris System 2.0-interface, met verregaande integratie van spraakopdrachten (met ChatGPT-ondersteuning) en connected services (al dan niet in combinatie met de MyDS-applicatie voor je smartphone). Het digitale instrumentendisplay is 10,25 inch groot, maar een gigantische head-updisplay zorgt ervoor dat je alle sleutelgegevens op de voorruit geprojecteerd krijgt.

Wat is het rijbereik van de DS N°8?

Stellantis lanceert de elektrische DS N°8 in drie varianten, met de keuze tussen een Standard Range en een Long Range en tussen voor- en vierwielaandrijving. Er komen geen ICE-varianten met verbrandingsmotor, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is met de Peugeot 3008 - die nochtans ook op het STLA Medium-platform van Stellantis staat. De 400V-architectuur zorgt ervoor dat je kan AC-laden aan 11 kW (optioneel aan 22 kW) en DC-snelladen aan 160 kW, dan volstaan een halfuurtje om het accupakket weer op 80% van zijn maximumcapaciteit te brengen.

2025 DS N°8

De voorwielaangedreven basisversie van de DS N°8 houdt het bij een elektromotor die 260 pk en 345 Nm op de voorwielen zet, wat volstaat om in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Die instapvariant gebruikt een batterij van 74 kWh die een rijbereik van 572 kilometer belooft. Kilometervreters moeten de iets krachtigere (280 pk, 0 tot 100 in 7,8 tellen) Long Range hebben: die krijgt een accupakket van 97,2 kWh en rijdt 750 kilometer op een lading. 

2025 DS N°8

De DS N°8 AWD Long Range fungeert als topversie van het gamma. Aan de batterijcapaciteit wordt niet geraakt (87,2 kWh), maar dankzij het gebruik van een extra elektromotor op de achteras wordt het systeemvermogen en het maximumkoppel wel opgetrokken tot respectievelijk 375 pk en 511 Nm. Dat zorgt ervoor dat je 5,4 seconden genoeg hebt om van 0 naar 100 km/u te spurten, maar het hogere energieverbruik van het AWD-systeem doet het rijbereik wel zakken tot 686 kilometer.

Wereldpremière Autosalon Brussel 2025

Net zoals de Toyota Urban Cruiser die op net hetzelfde moment voorgesteld wordt, staat ook de nieuwe DS N°8 als wereldpremière op de Brussels Motor Show. Het Autosalon van Brussel vindt plaats van 10 tot 19 januari 2025 in de Heizelpaliezen van de Brussels Expo. Op de alweer 101ste editie van de BMS deelt DS paleis 5 met de andere merken van de Stellantis-groep, gaande van Abarth, Alfa Romeo en Fiat over Jeep, Lancia en Leapmotor tot Opel en Peugeot.

2025 DS N°8

Je zou de nieuwe DS N°8 kunnen bestellen vanaf mei 2025, de eerste leveringen zouden volgen in de loop van de zomer. Precieze prijzen heeft DS Automobiles nog niet.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten