Bentley neemt deel aan de Blancpain Endurance Series en boekte al een overwinning op Silverstone met een Continental GT3. Daar leiden de Britten nu een straatversie van af in een exclusieve, beperkte reeks. De handgebouwde auto is op punt gesteld door de competitieafdeling van de constructeur en gooit alle discretie overboord, met grote luchtuitlaten op de motorkap, een forse splitter vooraan en een enorme kofferspoiler in koolstofvezel. Alle 300 exemplaren zijn wit met groene accentlijnen op de flanken en het interieur is aangekleed met Belugaleer.
De ingenieurs wilden in de eerste plaats gewicht besparen. Ze hebben 100 overbodige kilo's kunnen schrappen door de achterbank te verwijderen. Er is ook aan de V8-motor gesleuteld, die van 528 naar 580 pk gaat. Ook het koppel gaat erop vooruit, van 680 naar 700 Nm. De achttrapsautomaat kreeg kortere verhoudingen en de sturing is geherprogrammeerd voor een groter verschil tussen de rijmodi Drive en Sport. Nieuw voor een Bentley is dat het achterdifferentieel het koppel vectorieel tussen de achterwielen kan verdelen.
De luchtveren en adaptieve dempers zijn aangepast om de bestuurder de sensaties te geven die hij in de racewagen zou voelen. Verder is de stabiliteitscontrole herijkt. Achter de gesmede 21-duimvelgen schuilen Bentleys bekende koolstof- en siliciumremschijven (CSiC), met vooraan een diameter van liefst 420 millimeter en groengelakte zadels met acht zuigers. Achteraan zijn de schijven 356 millimeter groot. De combinatie van de sterkere motor met de korte versnellingsbak en het lage gewicht maken dat de GT3-R in 3,8 seconden naar 100 km/h kan spurten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!