De elektrische vrachtwagen van Tesla werd voorgesteld in 2017. Het heeft dus vijf jaar geduurd eer hij in productie ging. Deze volledig elektrische trekker hoopt een revolutie teweeg te brengen in het wegvervoer, net zoals de Tesla Model S, X, 3 en Y het autolandschap op zijn kop hebben gezet. Verwacht wordt echter dat de accu-aangedreven trekker sterke concurrentie zal ondervinden van gevestigde modellen met verbrandingsmotor en enkele nieuwe modellen die worden aangedreven door een brandstofcel op waterstof. Tesla heeft aangekondigd dat de leveringen in december van dit jaar zullen starten en dat frisdrankgigant Pepsi en biermerk Budweiser als eerste klanten zullen worden bediend.
Excited to announce start of production of Tesla Semi Truck with deliveries to @Pepsi on Dec 1st! pic.twitter.com/gq0l73iGRW
— Elon Musk (@elonmusk) October 6, 2022
Tot 800 km rijbereik
Hoewel Tesla geen details geeft over de capaciteit van de beschikbare batterijpakketten, laat het merk wel weten dat het mogelijk zal zijn om aan speciaal voor de Tesla Semi ontwikkelde Superchargers op 30 minuten tijd tot 70% van de lading terug te winnen. Ter herinnering: toen de voorbestellingen begonnen, konden geïnteresseerde klanten hun exemplaren reserveren door een aanbetaling van 20.000 dollar te doen.
Aanvankelijk werden twee versies aangeboden, met een basisprijs van 150.000 dollar voor die met de ‘kleine’ actieradius van 480 km, en 180.000 dollar voor die met de grote actieradius van 800 km. In augustus jongstleden is Tesla gestopt met het aannemen van voorbestellingen, en het lijkt meer dan waarschijnlijk dat die prijzen naar boven zullen worden bijgesteld zodra de orderboeken weer opengaan.
Wat de prestaties betreft, gebruikt Tesla drie elektromotoren – waarvan het vermogen niet wordt meegedeeld – en geeft het een tijd van 20 seconden op om op te trekken van 0 tot 100 km/u, evenals een capaciteit om te versnellen op een helling tot 5%. Voor wie dat een beetje middelmatig vindt: die cijfers zijn gebaseerd op de prestaties van de Tesla Semi in zijn maximale laadconfiguratie, die 82.000 pond of 37.195 kg bedraagt. Dat zet de dingen in perspectief.
Achter op de concurrentie
Terwijl Tesla een voorloper was wat betreft op grote schaal geproduceerde elektrische personenwagens, miste de Amerikaanse constructeur de boot in het pick-up segment, aangezien zijn Cybertruck nog niet in productie is gegaan, terwijl Rivian zijn R1T, Ford zijn F-150 Lightning of GMC zijn Hummer EV pick-up hebben gelanceerd. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. Zo heeft Volvo al een elektrische vuilniswagen op de markt gebracht, de FL, die een piekvermogen van 248 pk ontwikkelt (174 pk aan continu systeemvermogen) en een actieradius van 300 km zou hebben met batterijpakketten van 100 tot 300 kWh.
Daimler Trucks van zijn kant heeft twee elektrische vrachtwagens gelanceerd onder zijn merk Freightliner. De eCascadia is een ‘heavy duty’ trekker uitgerust met een elektrische motor die tot 730 pk kan ontwikkelen in combinatie met een batterijpakket van 550 kWh voor een bereik van 400 km. Het snellaadsysteem kan 80% van de lading in 90 minuten terugwinnen. De eM2 is dan weer een ‘medium duty’ vrachtwagen met 480 pk, een accupakket van 325 kWh en een snellaadtijd van 60 minuten tot 80% voor een actieradius van 370 km.
Van nature anders
Maar waar Daimler en Volvo zich tevreden hebben gesteld met het elektrificeren van bestaande modellen, of bijna, heeft Tesla het concept van de trekker volledig opnieuw ontworpen, met een cabine met één zitplaats in het midden voor een meer gestroomlijnde en aerodynamische vorm, en twee grote schermen (van 17 duim?) aan weerszijden van het stuurwiel. Aan de buitenkant zien we nog de gestroomlijnde achterwielen, de zeer uitgesproken zijschorten en de camera's achter de cabine die de klassieke buitenspiegels vervangen. De tweet van Elon Musk suggereert echter meer klassieke exemplaren, die weliswaar zo gestroomlijnd mogelijk zijn gemaakt. Een kwestie van wetgeving wellicht.
Nu nog afwachten of Tesla en Pepsi de ultieme provocatie aandurven en een advertentie lanceren met hun eigen elektrische kersttruck om het op te nemen tegen het vertrouwde exemplaar met verbrandingsmotor van Coca-Cola... maar dat is een ander verhaal...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!