Het nieuwe MG is goed bezig. Sinds 2020 wist het Chinese merk met Britse roots zijn Europese verkoop elk jaar te verdubbelen. Ook in België loopt het lekker: met 956 inschrijvingen tijdens de eerste drie maanden van 2023 doet MG bijna 6 keer beter dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
In België wordt MG geïmporteerd door Astara, de Spaanse groep die ook verantwoordelijk is voor de invoer van onder meer Hyundai, Isuzu en Suzuki. Hoewel het Europese gamma ook budgetvriendelijke ICE-versies van de ZS en de HS telt, wil MG "het elektrische merk voor iedereen zijn".
Voor de particuliere koper is de elektrische auto vooralsnog te duur. Een ouderwetse prijskraker zou dan ook wonderen kunnen doen voor de nieuwe EV-markt. Een prijskraker zoals de MG Comet EV, misschien?
Leveringen en Belgische prijs?
De MG Comet EV is een op de Wuling Air EV van moederhuis SAIC gebaseerde stadswagen met een driedeurskoetswerk dat 2,974 meter lang is en toch vier zitplaatsen telt. De elektromotor combineert een vermogen van 42 pk met een maximumkoppel van 110 Nm en tankt stroom uit een accupakket met een capaciteit van 17,3 kWh. Het rijbereik bedraagt 230 kilometer, toch volgens het in India gehanteerde protocol.
Want dat is het addertje: de MG Comet EV is immers bestemd voor de Indiase markt en wil een soort elektrische opvolger voor de Tata Nano worden. De elektrische stadswagen die er vanaf 25 mei 2023 besteld zal kunnen worden, verwisselt er al van eigenaar voor de – omgerekende – spotprijs van 8.850 euro.
Er zijn voorlopig geen plannen om de MG Comet EV naar Europa en dus ook naar België te brengen, bijvoorbeeld als alternatief voor de Dacia Spring – die intussen meer dan 20.000 euro kost. Onder meer omdat een Europese homologatie, vooral op het gebied van veiligheid, de vanafprijs van deze elektrische auto flink de hoogte zou injagen. Maar als BYD de Seagull naar Europa brengt, zou MG kunnen bijdraaien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!