De nieuwe Kia EV9 werd eerder deze maand vanonder het doek gehaald. We kregen zowel het koetswerkontwerp als de interieurinrichting van de elektrische SUV te zien, maar de specificaties van de aandrijflijn werden nog niet gecommuniceerd.
Daar komt nu verandering in: wat hebben we nog over de Kia EV9 geleerd?
Koetswerk
Design: Opposites United
De Kia EV9 volgt de nieuwe designtaal die Opposites United genoemd wordt. Het hoekige ontwerp staat de aerodynamica niet in de weg, want de luchtweerstandscoëfficiënt van de elektrische SUV bedraagt een keurige 0,28. Met dank aan de windgeleiders op het koetswerk, de speciale velgen en de vlakke vloerplaat.
Je zal de elektrische Kia EV9 ook als sportieve GT-line kunnen bestellen, die je herkent aan de zwarte koetswerkdetails en de aangepaste bumpers, vooraan gezegend met het zogeheten Digital Pattern Lightning Grille.
Afmetingen: kloeke SUV
Het koetswerk van de Kia EV9 heeft een lengte van 5,01 meter. De elektrische SUV is 1,98 meter breed en 1,76 meter hoog, de wielbasis bedraagt een indrukwekkende 3,1 meter. Dat mag ook wel, want het interieur telt drie zitrijen.
Interieur
Infotainment
De Kia EV9 introduceert een volledig nieuwe multimediamodule, die een nieuwe gebruikersinterface met een aangepaste menustructuur en een heleboel extra functionaliteiten introduceert. Het dashboard komt met het Triple Panorama Display, zoals Kia het geheel van schermen noemt. Dan hebben we het over een digitale tellerpartij van 12,3 inch, een centraal aanraakscherm van 12,3 inch en een extra display van 5,1 inch waarmee je de airco bedient.
Zes of zeven zitplaatsen
De Kia EV9 telt drie zitrijen, maar je hebt wel de keuze tussen een configuratie met zes of met zeven zitplaatsen. De GT-line houdt het bij zes zitplaatsen en komt met de mogelijkheid om de aparte zetels van de tweede zitrij over 180° te draaien, zodat je een gezellig salonnetje krijgt. De voorzetels komen dan weer met een relaxstand met massagefunctie, zodat je onderuitgezakt kan chillen tijdens het laden.
Kofferruimte
De Kia EV9 beschikt niet alleen over een ruim interieur, maar ook over flink wat laadvolume. Als vijfzitter heb je 828 liter tot je beschikking, zet je ook de derde zetelrij van de elektrische SUV recht, dan hou je nog 333 liter aan kofferinhoud over. Er is ook een frunk die nog eens 90 liter toevoegt - of 52 liter als je voor de AWD-versie van de Kia EV9 opteert.
Elektrische aandrijving
Laadsnelheid
De Kia EV9 staat op de elektrische architectuur waarop ook de EV6 en de Ioniq 5/Ioniq 6 van Hyundai bouwen. Dat E-GMP-platform komt met een 800-voltarchitectuur die supersnel laden mogelijk maakt. Hoe snel wil Kia nog niet kwijt, wel dat een kwartiertje volstaat om het rijbereik met 239 kilometer te verlengen.
Batterijen en rijbereik
De Kia EV9 krijgt twee batterijpakketten: met een capaciteit van respectievelijk 76,1 kWh en 99,8 kWh (Long Range). De grootste accu belooft een rijbereik van 541 kilometer (WLTP), maar enkel als je voor de versie met 19-duimvelgen opteert.
Specificaties en prestaties
De Kia EV9 RWD (76,1 kWh) haalt een systeemvermogen van 218 pk en een maximumkoppel van 350 Nm uit zijn op de achteras gemonteerde elektromotor, wat volstaat om de elektrische SUV in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. De Long Range RWD houdt het bij 204 pk, wat er samen met zijn grotere 99,8 kWh-batterij voor zorgt dat hij 9 seconden nodig heeft om naar 100 te snellen.
De vierwielaangedreven Kia EV9 AWD gooit twee elektromotoren in de strijd, samen goed voor 383 pk en 600 Nm. Dan volstaan 6 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Of zelfs in 5,3 tellen, als je de Boost-functie activeert in de Kia Connect Store. Dan wint de elektrische aandrijflijn 100 Nm aan koppel.
Belgische leveringen?
Het is nog even wachten op de precieze introductiedatum voor de Belgische markt, maar de elektrische Kia EV9 zou wel reeds in de tweede helft van 2023 te bestellen zijn. De grote concurrent van deze SUV wordt de op stapel staande Volvo EX90.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!