Het EyeSight van Subaru is een systeem dat andere weggebruikers, obstakels en de belijning op de weg detecteert dankzij twee camera's die de wereld in hoge definitie en in kleur observeren. Ze zijn aan weerszijden van de binnenspiegel tegen de voorruit gemonteerd. Dankzij hun gezichtsveld 'kijken' ze naar wat er voor de auto te zien is. Als een potentieel gevaar wordt geïdentificeerd, gaat een alarm klinken om je ervoor te waarschuwen dat je van je rijstrook afwijkt, slingert of zelfs risico loopt op een aanrijding. Als de bestuurder niet op die boodschappen reageert, kan het systeem in bepaalde gevallen zelfstandig de remmen activeren.
De eerste generatie van EyeSight is al sinds 2008 op de markt in Japan. Europa moet er nog op wachten tot april volgend jaar, wanneer de nieuwe Outback op de markt komt. De allewegenbreak wordt dan namelijk uitgerust met de derde generatie van het systeem. De auto zelf krijgt een nieuw koetswerk en een verbeterde geluiddemping. In het interieur komt bovenop de middenconsole een grote multimediaterminal met aanraakscherm. Om het verbruik te drukken, wordt de Outback lichter en in de versie met 2.5-benzineviercilinder krijgt hij zelfs een radiatorrooster met automatische sluitende kleppen om de stroomlijn te verbeteren. De 2.0-dieselmotor is nog steeds verkrijgbaar in combinatie met een manuele zesversnellingsbak of de CVT-automaat Lineartronic. En uiteraard is permanente vierwielaandrijving in alle gevallen standaard.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!