Ferrari treedt in de voetsporen van McLaren en Maserati door een nieuwe supercar voor te stellen die een biturbo-V6 combineert met een elektromotor. Met de steeds strenger wordende milieunormen, moeten ook de constructeurs van exclusieve sportwagens het ontwerp van hun bolides aanpassen. De sleutel ligt bij elektrificatie en downsizing, terwijl er toch nog een waardig prestatieniveau behaald moet worden. De Ferrari 296 GTB komt dus naast de F8 Tributo en onder de SF90 Stradale te staan in de hiërarchie van de constructeur uit Maranello. De nieuwe Ferrari dankt zijn naam aan zijn kenmerken: 296 voor de 2.9 V6, en GTB voor Gran Turismo Berlinetta.
>>> Lees ook onze tests van de Ferrari SF90 Stradale, ook met Assetto Fiorano pack!
Carrosserie en afmetingen
Met zijn compactere middenmotorarchitectuur heeft de Ferrari 296 GTB een design dat doet denken aan de laatste creaties van het merk, en dan vooral de SF90 Stradale, met een meer "organisch" en minder scherp design zonder daarbij te veel te verschillen van wat we gewoon zijn van Ferrari.
Hij is korter en smaller dan de F8 Tributo en moet wendbaarder zijn dankzij een kleinere wielbasis: 50 mm korter dan de F8 Tributo, waarmee het de kortste wielbasis is in het gamma. De voorkant is sterk geïnspireerd op de SF90, maar de achterspatborden hebben een breder, old-school ontwerp - ze doen denken aan de Ferrari 250 LM - dat de achterwielaandrijving van de auto benadrukt, maar ook bijdraagt aan het optimaliseren van de aerodynamica voor een downforce van 360 kg bij 250 km/u (met het Assetto Fiorano-pakket) zonder externe aanhangsels, met uitzondering van een intrekbare achterspoiler.
>>> Lengte: 4565 mm, breedte: 1958 mm, hoogte: 1187 mm, wielbasis: 2600 mm
Cijfers en prestaties
Deze nieuwe 'kleine' Ferrari met achtergeplaatste middenmotor verliest dus zijn traditionele (drukgevoede) V8 voor een meer redelijke 2.9 V6-biturbo met een blokhoek van 120 graden en de turbo's binnen de V geplaatst. De motor heeft niets gemeen met de Nettuno-V6 van Maserati, die in de MC20 zit. De V6 van Ferrari ontwikkelt 663 pk (221 pk/l) en wordt bijgestaan door een elektromotor van 167 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt dus 830 pk voor een vermogen-gewichtsverhouding van 1,77 kg/pk bij een drooggewicht van 1.470 kg.
Natuurlijk is een hybride zwaarder door het extra gewicht van het accupakket en de elektromotor. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de overstap van een V8 naar een V6, maar het totale gewicht is nog steeds hoger dan dat van de F8 Tributo.
De Ferrari 296 GTB kan ook volledig elektrisch rijden, zoals de SF90 Stradale, maar blijft onder alle omstandigheden een achterwielaandrijver. Het vermogen wordt naar de grond overgebracht via een gerobotiseerde 8-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Wat de sprintcijfers betreft, accelereert deze hybride Ferrari van 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden, van 0 tot 200 km/u in 7,3 seconden en kan hij een topsnelheid van 330 km/u bereiken. Indrukwekkende prestaties waarmee hij rechtstreeks concurreert met de McLaren Artura, terwijl zijn brandstofverbruik en CO2-uitstoot aanzienlijk lager liggen dan die van een F8 Tributo.
Interieur en koffer
De rol van GT is toebedeeld aan de Ferrari Roma en de toekomstige Purosangue SUV, deze Ferrari 296 GTB heeft het praktische aspect dus duidelijk niet hoog in het vaandel staan. Het interieur is gemodelleerd naar dat van de SF90 Stradale en is voorzien van twee schermen: een in het dashboard voor de noodzakelijke rijgegevens en een tweede scherm vóór de passagier, zoals in recente Ferrari's.
Rijbereik en opladen
De Ferrari 296 GTB zou op papier vrij zuinig moeten zijn en kan tot 25 km volledig elektrisch afleggen met een topsnelheid van 135 km/u. De batterij zit onder de vloer en heeft een capaciteit van 7,45 kWh. De actieradius op benzine zal sterk afhangen van je rechtervoet, de benzinetank meet 65 liter. Cijfers over het brandstofverbruik zijn nog niet bekend.
Lancering en prijs
De Ferrari zal in het eerste kwartaal van 2022 te bestellen zijn, met een vanafprijs van 269.000 euro of 302.000 euro met het Assetto Fiorano-pakket.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!