De Ferrari 599 GTO (Gran Turismo Omologata) is het straatlegale resultaat van de 599XX, een circuitversie van de 599 waar een aantal zorgvuldig door Ferrari uitgekozen klanten mee aan het testen is geweest. Zo beschikt de berlinetta over een V12 die bij 8.250 o/m 670 pk levert. Het maximale koppel van 620 Nm is beschikbaar bij 6.500 o/m. In vergelijking met de 'basisuitvoering' Fiorano kreeg de zesliter er 50 pk bij. De gerobotiseerde versnellingsbak wisselt in 60 milliseconden van verzet.
Met een gewicht van 1.495 kg levert dat een verhouding op van 2,23 kilogram per pk. De sprint van nul naar honderd km/h maalt de krachtigste straat-Ferrari ooit probleemloos af in 3,35 seconden. De topsnelheid bedraagt 335 km/h. Het motorgeluid is herwerkt door de installatie van een competitie-uitlaat. Voor de bestuurder klinkt dat als muziek in de oren, sommige buurtbewoners zullen echter minder tevreden zijn... De supersportieve coupé heeft met 17,5 liter benzine per 100 km een stevige dorst, waardoor de CO2-uitstoot tot 411 g/km oploopt.
De 599 GTO heeft alles om zijn mannetje te staan op het circuit, maar blijft evengoed geschikt voor de openbare weg. De magnetisch gestuurde ophanging werkt samen met de stabiliteitscontrole VDC en de tractiecontrole F1-Trac. De stroomlijn werd ook onder de loep genomen, net zoals de remmen voortaan koolstofkeramische exemplaren van de tweede generatie zijn. Deze Ferrari blijft trouwens voorbehouden voor een beperkte kring, want de constructeur uit Maranello produceert slechts 599 stuks.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!