Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ferrari 599XX

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-03-2009

De Ferrari 599XX is afgeleid van de 599 GTB en is bedoeld voor 'gentlemen drivers' op zoek naar rijplezier op circuit.

De “XX” is in feite een Ferrari 599 werd uitgerust met allerlei exclusieve technische oplossingen. Die zullen vanaf 2010 getest worden door niet-professionele piloten die de enkel voor ontwikkeling en onderzoek bestemde auto gekocht hebben. De ruige 599XX werd uitsluitend ontworpen voor circuitgebruik, maar mag niet deelnemen aan competities, en zit vol nieuwigheden die door het F1-team en door de productieafdeling van het merk ontwikkeld werden. De testers-eigenaars zullen volledig in het R&D-proces van zowel de Scuderia uit de F1 als van de nieuwe Ferrari-modellen geïntegreerd worden. De constructeur heeft al ervaring met een dergelijk testproject met gepriviligieerde klanten, met de FXX op basis van de Enzo.

De 599XX gebruikt hetzelfde type motor en dezelfde transaxle-versnellingsbak als de 599 GTB Fiorano, maar de Ferrari-ingenieurs hebben aan de in- en uitlaatkanalen en aan de verbrandingskamers van de V12 gewerkt. Het gewicht van de motor werd verlaagd door het gebruik van exotische materialen zoals koolstofvezel. Verder heeft de technische afdeling ook een nieuwe krukas gemaakt. De interne wrijving werd gereduceerd en het toerental is verhoogd tot 9.000 o/m. Zo beschikt de motor bij maximaal toerental over 700 pk. Een nieuwe versnellingsbak schakelt in slechts 60 milliseconden.

Het elektronische controlesysteem van de 599XX met de naam High Dynamic Performance Concept is bijzonder complex. Het doel is om met behulp van deze elektronische controlesystemen het maximum qua mechanische limieten uit de auto te halen. De geavanceerde sturing doet alle systemen samenwerken (actieve magnetische ophanging, motor, ABS, enzovoort). Een scherm in de auto speelt de rol van virtuele ingenieur die in real time aanwijzingen geeft over het rendement van het voertuig. De circuitcapaciteiten zijn ook het resultaat van de gunstige stroomlijn die tot stand kwam door vele tests in de windtunnel. De 599XX is op dit vlak grondig aangepast, van de bodemplaat tot de luchtopeningen, over de diffuser en de vleugels. Zo werd heel de stroomlijn herzien. Bovendien verhoogt of verlaagt het Actiflow-systeem het draagvermogen naargelang de bochtstabiliteit van het voertuig. De lucht wordt via twee in de koffer geplaatste ventilatoren aangezogen en zo in de richting van de achterlichten gestuurd. Hierdoor kleeft de wagen letterlijk op de baan.

Deze 599XX met een topsnelheid van meer dan 300 km/h legt een rondje op het circuit van Fiorano af in slechts 1 minuut en 17 seconden (een FXX heeft een referentietijd van 1m 18, een F430 Scuderia van 1m 25 en de F1-auto uit 2004 deed er 56 seconden over). Hij staat op 19-duimslicks en de keramische koolstofremmen met gedeeltelijk geventileerde schijven worden dankzij de verbeterde aerodynamica ook beter gekoeld. Ten slotte bestaat het koetswerk grotendeels uit composietmateriaal, met onder andere koolstofvezel, maar ook aluminium.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten