De Ferrari F12tdf neemt het idee over van ‘onze’ garage Francorchamps, die een Tour de France 64-variant ontwierp van de F12: een uniek exemplaar dat in het begin van het jaar voorgesteld werd in Brussel. Deze keer heeft de moedermaatschappij, die de Belgische stunt waarschijnlijk wel heeft gewaardeerd, besloten om hulde te brengen aan de Ronde van Frankrijk. Let wel, de gele kleur van het koetswerk is geen verwijzing naar de bekende wielerwedstrijd, maar wel naar de gelijknamige autorace in etappes uit de jaren 50 en 60, waarin het steigerende paard vaak heeft geschitterd.
Meer vermogen
De atmosferische V12-motor kreeg 40 pk extra en haalt nu 780 pk; het koppel gaat van 690 Nm naar 705 Nm. Dankzij een grondige herwerking van het koetswerk, het chassis, de cockpit en het aandrijfgeheel werd deze Italiaanse schone 110 kilogram lichter. Ook aan het weggedrag is gesleuteld, onder andere door de auto te voorzien van meedraaiende achterwielen en bredere voorbanden (275 in plaats van 255).
Aan de top
Daarnaast hebben de teams uit Maranello de F12tdf uitgerust met een specifieke versie van de F1 DCT-versnellingsbak, die sneller schakelt en 6 procent kortere verhoudingen heeft. De nieuwe lijnen van de F12 zijn niet louter esthetisch, maar zorgen ook voor een verbeterde aerodynamica. Met een beloofde acceleratie van 0 tot 100 km/h in 2,9 seconden rijdt deze F12 zowat alles en iedereen naar huis. En nog 5 seconden later zit hij al aan 200 km/h. De topsnelheid bedraagt volgens Ferrari “meer dan 340 km/h”. Een rondje Fiorano werkt deze versie af in 1’21". Om het relatief exclusieve karakter te behouden zullen er van deze speciale editie maar 799 exemplaren gebouwd worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!