Het hart van de in Genève debuterende Ferrari F8 Tributo is de bekende 3,9 liter-V8 uit Maranello. Maar vergeleken met de 488 GTB wint de biturbo wel 50 pk, goed voor een piekvermogen van 720 pk. Dat maakt 185 pk/liter. Het maximale koppel van de krachtbron bedraagt 770 Nm bij 3.250 toeren per minuut. De F8 weegt 1.330 kilogram, een winst van 40 kg tegenover de 488 GTB. En dat helpt, want de Tributo heeft aan 2,9 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de spurt van 0 naar 200 km/u vraagt slechs 7,8 tellen. De Ferrari haalt een topsnelheid van 340 km/u.
S-Duct
Natuurlijk speelt Ferrari ook met de aerodynamica van hun nieuwe speeltje, wat een gecombineerde winst van 10% oplevert. Daarbij profiteerden de ingenieurs volop van de expertise die ze opdeden met de 488 Pista, waarvan de F8 Tributo een heleboel aerosnufjes overneemt. Het vernieuwde design van de koplampen helpt ook om de luchtstroom zo optimaal langs en door het koetswerk te loodsen, en waar nodig te gebruiken om de motor of de remmen te koelen. De warme lucht die uit de motor komt, wordt dan weer afgevoerd via de louvres afgevoerd, zonder de efficiëntie van de spoiler aan te tasten.
Race
Ferrari meldt een afwezigheid van turbolag, wat het dagelijks gebruik te vergemakkelijkt. Op het circuit kan de bestuurder de rijmodus Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) activeren nadat hij de Manettino-schakelaar op het stuur op de stand Race heeft ingesteld. Dit helpt om de grenzen van deze razendsnelle auto "veilig" te benaderen. Het stuurwiel is verkleind om het gevoel van sportiviteit te vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!