Wil een constructeur de commerciële slaagkansen van een nieuw model verhogen, dan moet er wat SUV in de saus gedraaid worden. Een echt avontuurlijke look is evenwel geen must meer, dan liever een dynamisch lijnenspel. En dat leidt steeds vaker tot wat hoger op hun poten gezette cross-overs met een schuin aflopende achterzijde. De SUV-Coupé, zoals de marketingjongens en -meisjes deze wagens graag noemen. Zoals de nieuwe Fiat Fastback.
Weinig echt nieuws onder de zon, dit cross-overrecept werd immers ook gevolgd toen pakweg de Citroën C4 X of de Peugeot 408 gekookt werden. Nu is de nieuwe Fiat Fastback geen directe rivaal voor die Franse SUV-Coupés. Omdat je die ook kan krijgen met een 100% elektrische aandrijflijn, maar vooral omdat Fiat geen Europese plannen heeft met de Fastback.
Ook als Abarth
Het esthetisch niet vanuit elke hoek even overtuigende koetswerk van de nieuwe Fiat Fastback is 4,43 lang en onder de achterklep schuilt een koffer van 600 liter. De technische basis is die van de compacte Pulse, een compacte cross-over die wat wegheeft van een Renault Captur. Je zou de Fastback dan ook als de Arkana-variant van die Pulse kunnen zien.
Dus geen elektrische motorisaties, wel turbobenzines die op zowel benzine als ethanol draaien. Je hebt een 1.0 Turbo Flex die tot 130 pk en 200 Nm sterk is. En je hebt een Limited Edition powered by Abarth Fiat Fastback 1.5 Turbo Flex die185 pk en 270 Nm ontwikkelt. De eerste schakelt via een CVT, de tweede via een klassieke zestrapsautomaat.
Prijskaartje? Omgerekend een 25.000 euro voor de Fiat Fastback en ongeveer 29.000 euro voor de Abarth-achtige topversie. Zou deze Coupé-SUV ook kunnen aanslaan in Europa?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!