De Qubo werd "ingeleid" door de Panorama, een prototype dat in maart op het salon van Genève werd voorgesteld. Met een lengte van minder dan 4 meter is de Qubo een minivolumer die goed uit de voeten kan in de stad. Aangezien hij ontwikkeld werd in nauwe samenwerking met PSA, verschilt deze Fiat erg weinig van de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper. Alleen op motorisch vlak werden verschillende keuzes gemaakt: Fiat laat de 1.4 HDi van PSA links liggen en monteert in de Qubo een zelfontbrander van eigen makelij. Die 1.3 MJET-turbodiesel levert 75 pk, 5 meer dan de 1.4 HDi van Peugeot-Citroën. De 1.4-benzine van 73 pk blijft behouden, want dat was al een Fiat-krachtbron. Hij wordt later nog aangepast om te kunnen rijden op aardgas, een populaire alternatieve brandstof in Italië. De Fiorino Qubo is nu al beschikbaar in Frankrijk, maar komt pas begin 2009 naar de Belgische markt.
Deze compacte Fiat is erg moduleerbaar met zijn zes mogelijke stoelconfiguraties. Ondanks zijn compacte afmetingen - 3.959 millimeter lang, 1.735 millimeter hoog en 1.716 millimeter breed - kan hij toch uitpakken met een kofferinhoud van 330 liter (onder het bagagescherm) tot 650 liter (tot het dak, met de stoelen in gebruik). Een nuttig laadvermogen dat met verwijderde stoelen zelfs kan oplopen tot 2.500 liter, zoals in een kleine bestelwagen. Zowel de benzine- als de dieselversie wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar de zelfontbrander is ook beschikbaar in combinatie met een gerobotiseerde versnellingsbak met zes verhoudingen. De topsnelheid van de 1.3 MJET bedraagt 155 km/h en Fiat kondigt een gemiddeld normverbruik aan van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 120 g/km. De 1.4-benzine haalt dezelfde topsnelheid en heeft 7 liter brandstof nodig om een gecombineerde cyclus van 100 kilometer af te leggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!