Ze zijn nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen, dus misschien eerst even een kleine opfrissing: de eerste Fiat Ulysse kwam in 1994 op de markt als vrucht van een joint venture tussen PSA en Fiat onder de noemer Sevel. Het doel was vooral te concurreren met de Renault Espace. De Ulysse was een van de twee 'Italiaanse' modellen (de andere was de Lancia Zeta), aan PSA-zijde ging het om de Citroën Evasion en de Peugeot 806. Bij de tweede generatie behield alleen de Fiat zijn naam; de Zeta werd Phedra, de Evasion C8 en de 806... 807.
>> Lees ook – Minibussen : Samengestelde gezinnen
(Bijna) identieke drieling
Nu Fiat en PSA sowieso onder dezelfde Stellantis-paraplu opereren, is het niet onlogisch dat hetzelfde trucje opnieuw wordt toegepast, maar aangezien eenvolumers niet meer zo populair zijn als weleer, gaat het nu eerder om personenwagenversies van bestelwagens. Bovendien wordt er ook niet meer zoveel geïnvesteerd in het uiterlijk van de verschillende modellen. Net als bij de bestelwagens van de respectieve merken zal de nieuwe Ulysse een eigen snoet en specifieke logo's krijgen, maar voor de rest zal hij weinig verschillen van de Citroën SpaceTourer, de Opel Zafira Life en de Peugeot Traveller. Net als die modellen zal de 'Italiaan' dus op het EMP2-platform van PSA/Stellantis worden gebouwd.
Ook nieuwe Scudo
Daarnaast komt er ook een nieuwe Scudo, namelijk de bestelwagenversie van de Ulysse. Ook die naam werd eerder al gebruikt voor een product van de Frans-Italiaanse samenwerking, al was er tussen de vorige Scudo en deze nieuwe nog de ondertussen niet meer verkrijgbare Talento (die dan weer gebaseerd was op de toenmalige Renault Traffic en de toen eveneens daarvan afgeleide Opel Vivaro). De nieuwe Scudo zal logischerwijs de Fiat-tegenhanger zijn van de Citroën Jumpy, de Opel Vivaro en de Peugeot Expert.
Geen benzine
Zowel de Ulysse als de Scudo zullen verkrijgbaar zijn met een dieselmotor of volledig elektrisch. De versies met zelfontbrander zullen besteld kunnen worden met een manuele versnellingsbak of een automaat. Van een benzineversie is dus geen sprake, laat staan van (plug-in)hybride aandrijvingen.
De nieuwe Ulysse en Scudo zullen worden gebouwd in de Noord-Franse Stellantis-fabriek van Hordain en zullen wellicht vanaf begin 2022 kunnen worden besteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!