In Europa geniet deze Ford weinig bekendheid, maar in de Verenigde Staten wordt reikhalzend uitgekeken naar de comeback van de Bronco. En de Amerikanen mogen zich gelukkig prijzen, want de moderne interpretatie van deze terreinwagen slaat spijkers met koppen. Zowel het koetswerkontwerp als de interieurinrichting huldigen een retromodern lijnenspel dat leuke designvondsten combineert met slimme off-roadfeatures. Denk aan verwijderbare deurpanelen, modderbestendige materialen en daktenten; Ford heeft een gamma van ruim 200 avontuurlijke accessoires samengesteld. De nieuwe Bronco krijgt drie koetswerkvarianten: naast de klassieke tweedeurs komt Ford ook met een compactere Sport en een langere vierdeursvariant aanzetten.
Terreintalent
De Bronco is geen SUV, maar een terreinwagen. Deze Ford is gebouwd om verder te geraken dan de concurrentie, zelfs als dat een Jeep Wrangler of een Land Rover Defender is. Je hebt de keuze tussen twee 4x4-systemen (standaard en advanced, met vergrendelbare differentiëlen en lage gearing) en zeven rijsettings (Normal, Eco, Sport, Slippery/Sand, Baja, Mud/Ruts en Rock Crawl). De terreinstanden worden GOAT-modi genoemd, kort voor Greatest Of All Time (tevens de bijnaam van de originele Bronco).
Motoren
Ford geeft de nieuwe Bronco twee motoropties, turbobenzines van de Ecoboost-familie. De basiskrachtbron is een 2,3 liter-viercilinder die een piekvermogen van 305 pk combineert met een maximumkoppel van 420 Nm. Is dat niet voldoende, dan moet je de 315 pk en 555 Nm krachtige 2,7 liter-V6 hebben. Schakelen doe je ofwel via een manueel zevenbak of een automatische tientrapsautomaat.
Slimme kaarten
Deze avonturier is geen dinosaurus: het instrumenatrium is digitaal en de middenconsole krijgt een aanraakdisplay met Sync4-technologie en specifieke 4x4-menu's. Desgewenst rust Ford de nieuwe Bronco ook uit met een zogeheten off-roadspotter, een 360°-camera die moeilijk terreinwerk wat eenvoudiger moet maken. Het navigatiesysteem komt met speciale off-roadroutes die ook offline te consulteren zijn.
Op avontuur
Wie de off-roadvaardigheden van de Ford Bronco verder wil aanscherpen, moet de zogeheten Trail Toolbox hebben, een pakket dat een speciale cruisecontrole voor zwaar terrein combineert met torque-vectoringcapaciteiten voor extra behendigheid en een eenpedaalfunctie voor extra precisie. De nieuwe Bronco staat op een onafhankelijke ophanging die een bodemvrijheid van 26 centimeter, een aanrijhoek van 37,3 graden en een doorwaaddiepte van 85 centimeter belooft. De optiecatalogus bevat onder meer Bilstein-dempers, een semi-actieve stabilisatorstang en off-roadbanden van 35 inch.
De productie begint begin 2021 in Wayne, Michigan. In de Noord-Amerika zouden de eerste exemplaren dan ook in de komende lente geleverd worden. Europa staat niet op de planning. Maar als de vraag hoog genoeg is, zou de Ford Bronco zich wel eens aan een Europese inburgeringscursus durven wagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!