UPDATE: de Belgische prijzen van de Ford Capri EV!
- Ford Capri EV Standard Range RWD 52 kWh: vanaf 47.750 euro
- Ford Capri EV Extended Range RWD 77 kWh: vanaf 51.450 euro
- Ford Capri EV Extended Range AWD 79 kWh: vanaf 61.450 euro
Ford speelt in op onze drang naar nostalgie door een oude naam vanonder de mottenballen te halen, want de Capri maakt een comeback. Niet als een ranke sportcoupé, maar als een elektrische SUV. Je kan de nieuwe Ford Capri zien als hdet sportieve, wat grotere broer van de elekrische Explorer - een beetje zoals de VW ID.5 zich verhoudt tot de ID.4. En het is geen toeval dat we naar Volkswagen refereren, want hij bouwt op de in Wolfsburg ontwikkelde MEB-architectuur waarop ook de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Tavascan en de Skoda Enyaq staan.
LEES OOK Onze test van de Ford Explorer EV
Langer, grotere koffer
Zou de Capri nooit uit het gamma verdwenen zijn, dan had hij nu ook de gedaante van een SUV-Coupé aangenomen - dat is toch het marketingverhaaltje dat Ford opdist bij voorstelling van deze derde generatie. Ook toen ging sportiviteit hand in hand met familiegeluk, klinkt. het. De designers hebben er alvast hun werk van gemaakt, want het koetswerk van de nieuwe Ford Capri oogt een stuk slanker dan de onlangs gepresenteerde Explorer.
Die wielbasis van de Ford Capri is identiek aan die van de Explorer, maar het met een duikende daklijn gezegende koetswerk is wel wat langer (+166 mm) en ligt iets lager (-13 mm). Die forsere achterpartij levert een groter laadvolume op: de koffer is minimum 572 en maximum 1.510 liter groot (tegenover 470 en 1.460 liter voor de Explorer). Binnenin is het evenwel grotendeels copy-paste.
Bekende VW-basis
De technische basis van de nieuwe Capri is dus identiek aan die van de Ford Explorer. De bij Volkswagen geleende MEB-architectuur wordt gecombineerd met een enkele, 286 pk sterke elektromotor op de achteras die zijn energie haalt een een batterij van 77 kWh (rijbereik van 592 km). Die Extended Range RWD-versie krijgt het gezelschap van de Extended Range AWD, een vierwielaangedreven variant met twee elektromotoren die een systeemvermogen van 340 pk ontwikkelen en die gekoppeld worden aan een accupakket van 79 kWh (rijbereik van 627 km). Nog later volgt er een instapversie die 170 pk sterk is en een accupakket van 52 kWh gebruikt.
De achterwielaangedreven Ford Capri met 77 kWh-batterij kan snelladen aan maximum 135 kW, de vierwielaangedreven Extended Range AWD-variant van de elektrische SUV kan DC-laden aan 185 kW. De eerste versie spurt in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u, de tweede klaart die sprintklus in 5,3 seconden. Ford belooft wel een specifieke onderstelset-up die ervoor zou zorgen dat de Capri leuker rijdt dan de concullega's van de VW-groep. We zijn benieuwd... De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!