Neen, deze Ford Escort RS is géén restomod. Bij Boreham Motorworks hebben ze het liever over een continumod, want ze bouwen gloednieuwe wagens op basis van de originele blauwdrukken van het oermodel. De chassisnummers van deze Escort-creaties gaan gewoon verder waar die van de Mk1-generatie ooit ophielden. Nu gaat het niet om exact nagebouwde Ford-modellen, want Boreham Motorworks heeft wel het een en het ander aangepakt...
Lichtgewichtje
Het koetswerkontwerp blijft opvallend trouw aan dat van de originele RS 2000, al mochten de vandaag obligate ledkoplampen niet ontbreken. En ook de desgewenst uit magnesium opgetrokken velgen zijn wat groter, al passen de 15-duimers wel netjes in de uitgebouwde wielkasten van deze retromoderne Ford Escort RS. Om het gewicht te drukken, zijn zowel de motorkap als de kofferklep vervaardigd uit koolstovezel. Boreham Motorworks mikt dan ook op een gewicht van maximum 800 kilogram.
De veranderingen aan het interieur van de Ford Escort RS gaan net iets verder. De afwerking is een stuk hoogstaander, met dank aan het gulle gebruik van zowel alcantara als leder. De wijzerplaten van het instrumentarium kregen eveneens een moderne make-over (maar behoudt klassieke naalden), voor wat extra comfort zorgt de netjes weggewerkte aircomodule. Let ook op het nieuwerwetse sportstuur en op de moderne, nauw omsluitende sportstoeltjes.
Hoogtoerig
Boreham Motorworks voorziet twee motoropties, gebaseerd op het fameuze Twin Cam-blok dat Lotus destijds ontwikkelde. De basisspecificatie van deze atmosferische viercilinder heeft een cilinderinhoud van 1,8 liter en stuurt 185 paarden naar de achterwielen via een (gesynchroniseerde) vierversnellingsbak. Maar er is ook een 300 pk sterke variant met een cilinderinhoud van 2,1 liter beschikbaar, die tot 10.000 toeren per minuut draait. Die schakelt via een vijfbak met doglegpatroon.
Voor een optionele tractie en een maximum aan controle komt de Ford Focus RS met een sperdifferentieel. Maar op moderne rijhulpmiddelen hoef je niet te rekenen, want een ABS ontbreekt, net zoals een bekrachtigd stuur of tractiecontrole. De ophanging gebruikt lichtgewicht onderdelen uit aluminium en titatnium en krijgt een speciale set-up.
Supercarprijzen
Die Ford Escort RS is geen weggevertje. Boreham Motorworks beperkt de oplage tot 150 exemplaren en vraagt (omgerekend) 358.000 euro per stuk. De productie start in de tweede helft van 2025. En er is nog lekkers in aantocht, want ook de voor de Groep B ontwikkelde RS200 krijgt zo'n continumodvariant. Dolletjes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!