Ford is niet de eerste met een elektrische pick-up, het blauwe ovaal heeft de jonge uitdagers als de Tesla Cybertruck en de Rivian R1T voor moeten laten gaan. Maar in tegenstelling tot die twee, lijkt de Ford F-150 Lightning (vernoemd naar de F-150 SVT Lightning uit 1999) wel bijna klaar voor productie. De Ford F-150 is de bestverkopende 'auto' van de Verenigde Staten, zijn elektrische variant mag volgens het merk dan ook niet enkel voor de elite zijn. En met een vanafprijs van net geen 40.000 dollar is het alvast geen al te duur product geworden.
571 pk
Qua prestaties zit het alvast snor, want de krachtigste Ford F-150 Lightning levert 571 pk en 1.050 Nm. Daarmee is het direct de krachtiste F-150 ooit, en is hij ook sneller dan de Raptor met een sprint van 0-60 mph (96 km/u) in ongeveer 4,5 seconden. Het laadvermogen van de standaardversie bedraagt zo'n 900 kilo, terwijl de krachtigste versie met Max Trailer Tow Package tot 4,5 ton kan trekken.
En het praktisch gemak gaat verder dan dat, want met een groot accupakket aan boord, kan de F-150 Lightning ook als mobiele stroombron gebruikt worden. Je kan je huis voorzien van 9,6 kW aan elektriciteit in het geval van een stroompanne en ook machines of een elektrische barbecue in de ingebouwde stopcontacten steken, waarmee de pick-up een mobiele werkplaats of plezierplek wordt voor de feestjes op de parking van het plaatselijke footballveld.
Tot 483 km range
Ford biedt twee accupakketten aan op de F-150 Lightning: een standaardpakket met een beoogde 370 km aan EPA-range of een 'extended range'-pakket met tot 483 km aan rijbereik. Dankzij de dubbele lader aan boord, zou je met een goede stroomvoorziening thuis de batterij van 15 tot 100% kunnen bijladen in 8 uur tijd. Snelladen aan gelijkstroom kan tot 150 kW, waarmee de batterij van 15 tot 80% is bijgeladen in 41 minuten tijd.
Handenvrij rijden
Binnenin zit de elektrische pick-up ook boordevol technologie, met bijvoorbeeld het nieuwste Sync-infotainmentsysteem met een groot verticaal aanraakscherm van 15,5 duim. De tellers zijn vervangen door een display van 12 duim, dat persoonlijk is in te stellen. Ook de intelligente rijassistent BlueCruise is aanwezig, waarmee je je handen van het stuur kan halen op meer dan 100.000 mijl aan wegen in de VS en Canada, een aanbod dat steeds uitbreidt. Ook wordt de F-150 Lightning voorzien van over-the-air updates die nieuwe features en bugfixes toevoegen zonder daarvoor naar de dealer te moeten.
Grote frunk
Het design van de F-150 Lightning leunt sterk aan bij zijn broertjes met een verbrandingsmotor, maar vertrouwt op enkele opvallende details om duidelijk te maken dat het hier om een elektrische truck gaat. Zo zijn er de doorlopende ledlichtstroken voor- en achteraan, een nieuwe grille (die varieert volgens het uitrustingsniveau) en een verbeterde stroomlijn. Handig is ook de frunk, die elektrisch opent en sluit en 400 liter aan extra (waterdichte!) laadruimte biedt. Er zijn ook enkele USB-poorten én volwaardige stopcontacten aanwezig om bijvoorbeeld een koelbox op aan te sluiten.
Vanaf 39.974 dollar
Tenslotte belooft Ford een interieur dat even ruim en praktisch is als bij de traditionele F-150, met de Max Recline-zetels waarmee je bijna plat kan liggen om een uiltje te knappen. De Ford F-150 Lightning wordt in de fabriek van Rouge in Michigan gebouwd en komt in de lente van 2022 op de markt. De goedkoopste variant is meer bedrijfsgericht en kost 39.974 dollar (32.800 euro), terwijl de luxere XLT vanaf 52.974 dollar kost (43.400 euro).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!