« We hebben onze klanten nog nooit zo’n aanbod aan Focus-varianten kunnen voorschotelen », zegt Amko Leenarts, nog maar enkele maanden aan de slag in zijn job als designchef van Fords Europese afdeling. « Naast de klassieke vijfdeurs en de breakversie Clipper brengen we ook een sportievere ST Line, een luxueuze Vignale en de Active ». Die Active wordt een soort avontuurlijke versie, zoals ook bij de Fiesta het geval is. « De stadsmens wil duidelijk vrijheid uitstralen en zoekt dat in zijn auto. De EcoSport kunnen we sinds zijn update niet snel genoeg aanvoeren. Het is duidelijk dat we hier in het Focus-segment heel wat kansen hebben ».
Zal hij nog rijden als een Focus ?
Dat is toch het plan, ook al grijpt Ford naar een goedkopere torsieas achteraan voor de minder dure varianten van de vijfdeurs (met de 1.0 EcoBoost en de 1.5 EcoBoost). De break (Clipper) krijgt standaard de meerarmige as, die een betere controle verzekert met een volgeladen koffer. Rijdynamiek staat hoe dan ook nog altijd hoog op de agenda van de Focus, waarvan het nieuwe onderstel 20 procent meer torsiestijfheid geniet. Als optie kan de vijfdeurs een actieve schokdemping krijgen, maar dan uitsluitend voor de modellen met multilinkophanging. Door een nieuwe, sneller reagerende rembekrachtiger wist Ford een meter af te knijpen van de remafstand vanaf 100 km/u.
2 benzines, 2 diesels… geen hybride
Ford trapt het Focus-programma af met niets dan klassieke verbrandingsmotoren. De uitstekende 1.0-driecilinder-turbobenzine maakt zijn opwachting met 85, 100 en 125 pk. Daarnaast neemt een nieuwe 1.5-viercilinder met turbo plaats, met 150 en 175 pk. Beide EcoBoost-motoren krijgen cilinderuitschakeling. We zien ook de nieuwe 1.5-viercilinderdiesel, met ofwel 95 ofwel 120 pk. De 2.0 TDCi is goed voor 175 pk. Door een verbeterde aerodynamica, met onder meer een actieve sluiting van het radiatorrooster, een verbeterde luchtstroom over de wielen en een lagere luchtweerstand onder de auto daalt volgens Ford het verbruik met 11 procent. Van een hybride of een elektrische Focus is vooralsnog geen sprake.
De helft minder knoppen
Hoewel hij een stuk groter lijkt – « Dat komt vooral omdat we de wielen meer naar de hoeken hebben verwezen », dixit Leenarts – wijzigen de buitenafmetingen van de Focus nauwelijks. « Wel groeit de wielbasis en is er meer binnenruimte gecreëerd, ook al hebben we de motorkap langer gemaakt en de cabine meer naar achteren gebracht. Qua beenruimte achterin zetten we de nieuwe standaard in ons segment, en we pakken uit met uitklapbare beschermstrips aan de deuren. Het interieur moet ruimte uitstralen. We hebben niet in compartimenten willen denken, maar naar rust gezocht via voornamelijk horizontale lijnen die telkens een mooi afgerond einde krijgen. Dit moet een ‘place to think’ worden, en we wilden dat iedereen op aanraakafstand van elkaar zit. Hij heeft ook de helft minder bedieningsknoppen. Het Sync 3-multimediasysteem neemt heel wat functies over ».
Interview : Amko Leenarts, Director Design Ford of Europe
De Nederlander Amko Leenarts komt als nieuwe designchef van Ford of Europe over uit het hoofdkantoor in Detroit. Voorheen was hij verantwoordelijk voor het interieurdesign bij Peugeot, waar hij de i-Cockpit ontwierp. “De nieuwe Focus is assertiever, zonder zijn bescheidenheid te verliezen”, vertelt hij.
Wat zijn de sterke punten van de nieuwe Focus?
Amko Leenarts: “Door het Superman-radiatorrooster beter uit te werken in combinatie met de extra lijnen op de motorkap hebben we de nieuwe Focus een assertiever karakter gegeven. Daardoor roept hij een gevoel van veiligheid op. We hebben de schouders ook beter geaccentueerd, wat een beter samenspel geeft met de wielen. Zeker in combinatie met de grotere wielmaten. Maar allemaal zonder in overdrijvingen te vervallen, we blijven een bescheiden merk.”
Welk soort klanten hadden jullie in gedachten?
A.L.: “Wij hebben het over ‘respected individuals’. Gerespecteerde mensen, en daarom wilden we dat de Focus respect afdwingt. Hij moet een haai zijn aan de buitenkant, maar een snoepje aan de binnenkant. We wilden dat het interieur een heel andere uitstraling kreeg, een ruimte waar je kunt nadenken. Meer Gandhi. Daarom hebben we ook het aantal bedieningsknoppen met de helft teruggedrongen.”
Hoe uit zich dat verder?
A.L.: “In coherente lijnen die rust uitstralen. We hebben geopteerd voor ijsblauwe led-sfeerverlichting, en er is een functieknop waarmee je het multimediascherm zwart kunt maken. Geen echte ‘black panel’ die ook de tellers uitschakelt, zoals bijvoorbeeld Saab vroeger deed. Maar zo breng je meer rust op de middenconsole ’s nachts.”
De Focus wordt net als de Mondeo een auto die het wereldwijd moet waarmaken?
A.L.: “Absoluut, we zijn ervan overtuigd dat die strategie werkt. Maar wel met verschillen per markt. De vierdeurssedan bijvoorbeeld zullen we bij gebrek aan interesse niet in West-Europa introduceren. Ik vind dat persoonlijk wel jammer, want ik denk dat we een heel knappe vierdeurs hebben gepend.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!