Ford gaat volop voor maximale overheidspremies met de Econetic II. Zowel met stop-startsysteem (99 g/km) als zonder (104 g/km) heeft hij recht op een overheidspremie van 15 procent. De zuinigste versie met stop-start verbruikt slechts 3,8 l/100 km, maar allebei de varianten worden aangedreven door een 1.6 TDCi.
Bovenop de verbeteringen aan de stroomlijn, de overbrenging en de banden die de huidige Focus Econetic al kende (114 g/km) komen nog heel wat andere vondsten om het verbruik te drukken. Zo heeft de Econetic II "Smart Regenerative Charging" en "Low Tension FEAD (Front End Accessory Drive)". De eerste technologie recupereert de kinetische energie bij het vertragen om de batterij op te laden. De Low Tension FEAD reduceert de spanning op de drijfriem om wrijvingsverliezen te verminderen. Daarnaast kreeg de motor nieuwe injectoren, een herwerkte inlaat en een uitlaatsysteem met zuurstofsensor. Een roetfilter is uiteraard standaard.
Met al die elementen gecombineerd stoten de Ford Focus Econetic berline en break slechts 104 g/km uit. Maar het kan nog beter: wanneer de auto is uitgerust met het optionele stop-startsysteem (enkel op de vijfdeursberline) dat de motor stillegt voor een rood licht en in minder dan 0,3 seconden weer opstart, stoot hij nog maar 99 g/km uit. Ter vergelijking: de Fiesta Econetic doet maar één gram beter.
Om de bestuurder te helpen om zuinig te rijden, heeft Ford daarnaast een extra menu in de boordcomputer opgenomen. Deze Eco Mode observeert bepaalde rijparameters (schakelgedrag, anticiperend rijden, absolute snelheid) en maakt een profiel op van de rijstijl. Op basis daarvan formuleert de boordcomputer tips om het verbruik te reduceren en dus de ecologische voetafdruk te verkleinen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!