Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Focus RS

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-07-2008

De nieuwe Focus RS haalt de grens van 300 pk. Hij introduceert ook een nieuw ophangingssysteem, dat RevoKnuckle werd gedoopt.

Op 22 juli, op het salon van Londen, zal de Focus RS zijn nieuwe kleedje laten zien, dat zijn spieren mooi in de verf zet. De aandacht zal echter vooral uitgaan naar wat er onder de motorkap schuilt, en naar het onderstel. Zo heeft Ford het vermogen van de drukgevoede 2.5 Duratec opgeschroefd tot 300 pk. Daarmee zou hij in minder dan 6 seconden van 0 tot 100 km/h moeten kunnen sprinten. De RS behoudt zijn sperdifferentieel, maar de voortrein wordt ook uitgerust met een bijzondere ophanging die ontworpen werd om ongewenste stuurreacties en met name de invloed van koppel op de besturing, te verminderen.

Het koetswerkdesign laat geen twijfel bestaan over de ambities van de sportieve berline. De spoorbreedte werd met 40 millimeter vergroot, het onderstel werd verlaagd, de zijschorten zijn specifiek en de voorste en achterste panelen werden aangepast om plaats te bieden aan de forsere wielkasten. Verder is de RS te herkennen aan de ventilatieopeningen in de motorkap, de spoiler bovenaan de kofferklep en de specifieke achterbumper met aan weerszijden een verchroomde uitlaat. Binnenin vinden we Recaro-sportstoelen die speciaal werden ontworpen voor dit model.

De speciaal ontwikkelde turboversie van de Duratec-vijfcilinder van 2,5 liter levert een koppel van 410 Nm. De ingenieurs ontwikkelden speciale nokkenassen, een aangepaste cilinderkop met een nieuwe pakking en een bijgewerkt inlaat- en spruitstuksysteem. Qua onderstel vinden we naast het differentieel met beperkte slip het RevoKnuckle-systeem. Dat is bedoeld voor wanneer het koppel op de voorwielen groter wordt dan de grip, gekenmerkt door een plotselinge draaireactie van het stuur. Het systeem werkt samen met het Quaife-sperdifferentieel. Dankzij deze oplossing kon de Focus RS een traditionele architectuur met McPherson-veerpoten behouden. De geometrie werd echter bedacht om stuurreacties en torsiestuur tot een minimum te beperken, wat zich met name uit in een verminderde naloop. De ophanging werd natuurlijk stugger, onder andere dankzij een dikkere antirolstang.

Het remsysteem werd opgewaardeerd met het oog op de prestaties, met vooraan geventileerde schijven van 336 millimeter en achteraan van 300 millimeter. De grote remklauwen zijn zichtbaar achter de negentienduimvelgen, geschoeid met Continental-aagprofielbanden van 235/35. De RS-ingenieurs hebben voor de Focus RS ook een speciale versie van Fords ESP ontwikkeld.

Aangezien het ontwikkelingswerk nog volop aan de gang is, is het mogelijk dat bepaalde details nog zullen veranderen voor de start van de serieproductie. De bijzondere groene kleur van het prototype is te danken aan een speciale lak waarin metaalschilfers verwerkt zitten en is een moderne interpretatie van het Le Mans - groen van de Escort RS1600 uit 1970.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten