In 2012 brengt Ford de Focus ST op de markt, die exclusief in Europa ook als break verkrijgbaar zal zijn. Beide sportievelingen zijn in Frankfurt van onder het doek getrokken. Er ligt niet langer een 2.5-turbovijfcilinder voorin, maar een 2.0-viercilinder met turbo met onafhankelijke dubbele kleppensturing uit de EcoBoost-familie. De nieuwe motor is dan wel kleiner, met 250 pk en 360 Nm is hij 25 pk en 40 Nm sterk dan zijn voorganger, terwijl de minder grote cilinderinhoud een 20 procent lager verbruik oplevert. De overbrenging gaat via een manuele zesversnellingsbak.
Deze versie heeft een iets agressiever koetswerk, vooral dankzij andere bumpers, zijschorten en een kofferspoiler. Om zijn karakter ten volle uit te drukken, krijgt hij ook een stevige stem. Niet alleen de motor klinkt sportief maar ook de uitlaat met centrale pijpen is speciaal bewerkt. De ophanging is stugger en achttienduimvelgen zijn standaard. Het rubber komt van Goodyear, dat Eagles F1 Asymmetric levert.
Het stuur krijgt een tandheugel met variabele overbrenging. Het ESP kent drie standen en een hele resem andere systemen moet de nodige sensaties garanderen zonder dat de auto van het asfalt glijdt. Zo is er een koppelgeleidingsfunctie die onderstuur moet indijken.
De bestuurder en zijn eventuele passagiers zitten in een interieur met specifieke pedalen, stoelen (Recaro), stuurwiel en versnellingspook. Als berline wordt de ST een wereldauto, die in 60 landen op vier continenten wordt aangeboden. De break is daarentegen enkel voor Europa bestemd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!