Ford heeft een volledig nieuwe Kuga gepresenteerd in Amsterdam. De middenklasse SUV krijgt een volledig nieuw design dat aerodynamischer en lichter is, het model weegt tot 90 kilo minder dan zijn voorganger. Ford spreekt ook over de "meest geëlektrificeerde Ford ooit". Dat is geen loze claim, het model heeft maar liefst drie hybride aandrijflijnen.
MHEV
De minst elektrische variant heet Kuga EcoBlue Hybrid. Het model combineert een 150 pk sterke 2.0 viercilinder diesel met een geïntegreerde starter-generator via een 48 V-netwerk. De kleine elektromotor ondersteunt de diesel bij acceleraties en houdt het verbruik beperkt: de Kuga MHEV heeft een normverbruik van 5 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km.
HEV
De zelfladende hybride variant krijgt de naam Kuga Hybrid. Hij gebruikt een 2.5 benzinemotor die werkt volgens de Atkinsoncyclus in combinatie met een elektromotor die zijn stroom krijgt van een lithium-ionbatterij. De Kuga Hybrid komt in 2020 met voor- of vierwielaandrijving en heeft een normverbruik van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km.
PHEV
Als laatste hybride variant is er de Kuga Plug-In Hybrid, met dezelfde benzinemotor als de Hybrid, maar een krachtigere elektromotor en een grotere batterij van 14,4 kWh. Het totaalvermogen komt uit op 225 pk en er is een theoretische elektrische range van 50 km. De Kuga PHEV zou maar 1,2 l/100 km moeten verbruiken in theorie, de CO2-uitstoot ligt op 29 g/km. Opladen aan een gewoon stopcontact duurt maximaal 4 uur.
Verbrandingsmotoren
Naast alle hybrides zijn er ook nog traditionele verbrandingsmotoren te krijgen in de Kuga. Er zijn twee EcoBlue-diesels (1.5 met 120 pk en 2.0 met 190 pk) en twee EcoBoost-benzinemotoren (1.5 met 120 en 150 pk). De dieselmotoren kunnen gekoppeld worden aan de nieuwe achttraps automaat.
Ruimer
De nieuwe Kuga is maar liefst 89 mm langer en 44 mm breder dan het uitgaande model, wat een pak extra binnenruimte zou moeten leveren voor de inzittenden. Daarnaast kan de achterbank worden verschoven voor meer been- of net meer laadruimte. Het instrumentencluster is digitaal en meet 12,3 inch. Het geluidscomfort is volgens Ford ook van een hoog niveau, met Active Noise Cancellation en een geïsoleerde achterophanging voor meer rust aan boord. De nieuwe Kuga heeft ook een heel arsenaal aan veiligheidssystemen, waaronder 360° camera's, Pre-Collision Assist, ACC, HUD, BLIS, Evasive Steering Assist enzovoort.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!