Na zo'n 7 jaar is het over en uit voor de tweede generatie Ford GT. Om dit afscheid te vieren, brengen Ford en ontwikkelings- en bouwpartner Multimatic uit Canada nog een laatste reeks uit. En waar de gewone Ford GT een beetje een racewagen voor de weg is, is deze GT Mk IV een volbloed circuitbeest zonder enige restricties. De "laatste" GT LM was dus een leugen.
800+ pk
Het gebrek aan restricties betekent ook dat deze Ford GT Mk IV niet gemaakt is om mee te doen met een bepaalde raceklasse: het is puur een speelgoedje voor trackdays. Maar wel bloedsnel speelgoed, want speciaal voor de gelegenheid heeft Multimatic de EcoBoost-V6 opgeboord, al zegt men nog niet hoeveel, om een piekvermogen van meer dan 800 pk te bekomen. Het vermogen wordt naar de achterwielen gebracht via een echte racetransmissie.
Het koetswerk van de Ford GT Mk IV is ook volledig nieuw, met dichtgemaakte koplampen, een verlengd chassis voor meer aerodynamische stabiliteit en natuurlijk ook gigantische vleugels voor en achter voor zoveel mogelijk downforce. Achteraan zijn de lichten haast niet meer zichtbaar door de grote vleugel en de diffusor.
1,7 miljoen
Ford gaat 67 exemplaren verkopen van de GT Mk IV, als eerbetoon aan de Mk IV van 1967 (zie foto hieronder), die de 24 uur van Le Mans won dankzij een nieuw, lichtgewicht chassis met een verlengd koetswerk en een verbeterde koeling. Potentiële klanten kunnen zich registreren en zullen uitgekozen worden in het eerste kwartaal van 2023, waarna ze hun wagens kunnen ontvangen vanaf het einde van de lente. De prijs? Vanaf 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro)!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!