In Europa zit het B-segment in de lift, in die mate zelfs dat het in de komende jaren haast even groot zou kunnen worden als het grootste, het C-segment (dat ook zeer goed boert). Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het B-segment ook veel gediversifieerder is dan vroeger. Naast de klassieke (en nog altijd erg populaire) 3-en 5-deurs hatchback, zitten in dit segment nu ook kleine SUV’s en andere afgeleiden. Bij Ford hebben we het dan over de Fiesta, de Ecosport en de Tourneo Courier. Nu heeft ben bij Ford gemerkt dat voor wat de “gewone” B-segment auto betreft, toch ook nog wat onderscheid kan gemaakt worden. Voor zijn volgende Fiesta (die er in 2017 aan komt) wil Ford wat meer upmarket gaan, naar wat zij mainstream tot premium noemen. Dat betekent echter dan onderin het B-segment, waar zich in marketingtermen de value buyers bevinden, de mensen die zoveel mogelijk waar voor hun geld willen krijgen, een gat valt en dat wordt nu opgevuld met een auto die Ford globaal (over de hele wereld dus) zal gaan verkopen en die in andere werelddelen al te koop wordt aangeboden.
Plus
Om zich te onderscheiden van zijn voorganger (die in samenwerking met Fiat werd ontwikkeld en gebouwd en technisch gelijk loopt met de Fiat 500), krijgt de nieuweling in Europa de naam Ka+ mee, ook om aan te duiden dat hij een stuk groter is dan de huidige Ka. Met zijn 3,92m is hij zomaar eventjes 30 cm langer en hij is ook zo’n 4 cm breder. Dat betekent dat hij nu wel geschikt is om tot 5 personen in een redelijk goed comfort te kunnen vervoeren, vandaar dat hij ook enkel als 5-deurs zal verkocht worden. We konden zelf al even plaats nemen in de auto en moesten vaststellen dat qua been- en hoofdruimte de auto erg hoge ogen gooit en dat er ook nog een behoorlijke kofferruimte overblijft (270 liter, wel met een hoge laaddrempel). Binnenin vind je ook niet minder dan 21 opbergvakken, de nadruk ligt dus duidelijk op praktisch nut.
Onder de kap zit de 1.2 liter Ti-benzinemotor met variabele kleppentiming (VCT) van Ford, in twee vermogenversies, 70 of 85 pk, de (duurdere) eenliter Ecoboost-motor blijft dus voorbehouden voor de Fiesta en andere Fords. Via een handgeschakelde vijfbak worden de voorwielen aangedreven. Qua ophanging vinden we vooraan McPhersons en achteraan een torsieas, het tandheugel stuur is elektrisch bekrachtigd, de remmen zijn geventileerde schijven voor en trommels achter, de auto rijdt op 15-duimers met 195/55 rubber (lichtmetaal is een optie).
Met de minst krachtige motor trekt de nieuweling in zo’n 15 seconden op tot 100 km/h en haalt hij een top van zo’n 160 km/h, terwijl het normverbruik bij 5 liter gemiddeld ligt of een uitstoot van 114 gr/km CO2. De krachtgiere 85 pk-versie rijdt 170 km/h snel, trekt in zo’n dikke 13 seconden op tot 100 km/h en verbruikt hetzelfde. Een Eco-versie van deze laatste komt ook beschikbaar en zal slechts 4,8 l/100 km verbruiken of 110 gr/km CO2. De wagen wordt eind dit jaar bij ons in de showrooms veracht en de instapprijs zoudan 10.200 euro moeten bedragen. Voor de ook beter uitgeruste 85 pk-versie (manuele airco, radio, bluetooth, Sync, …) moet je 1.500 euro extra tellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!