Twaalf jaar nadat de eerste Ka werd onthuld op het autosalon van Parijs, wordt de nieuweling in oktober voorgesteld op dezelfde locatie. Fords kleinste heeft esthetisch de tand des tijd goed doorstaan, ondanks - of dankzij zijn opmerkelijke New Edge-design, maar qua uitstoot van schadelijke stoffen en botsveiligheid begon hij nu echt wel op leeftijd te komen. Het is dus geen verrassing dat het ontwerp van de nieuwe Ka nog doet denken aan dat van het origineel, met een erg grote en dikke achterbumper en een opvallend bolle daklijn. Tegelijk volgt de nieuweling de regels van Fords Kinetic Design, met grote lichtblokken en zo weinig mogelijk scherpe hoeken.
Om hem betaalbaar te houden is de Ka samen met de Fiat 500 ontwikkeld op basis van de Fiat Panda en wordt hij ook in dezelfde fabriek in Polen gebouwd. Dat betekent dat hij vooraan op McPherson-veerpoten met onderliggende driehoeken staat en dat achteraan een compacte torsieas is gemonteerd. Dankzij de samenwerking met Fiat is de Ka nu voor het eerst met een dieselmotor verkrijgbaar, met name de 1.3 Multijet (75 pk en 145 Nm), die bij Ford uiteraard TDCi zal worden gedoopt. Ook de 1.242 cc grote benzinemotor met 69 pk komt uit de 500, maar van de Italiaanse 1.4 is (nog) geen sprake.
De verbruiks- en uitstootwaarden zijn identiek aan die van de 500, met name 5,1 l/100 km en 119 g/km voor de 1.2 en 4,2 l/100 km en 112 g/km voor de TDCi. Of de gerobotiseerde vijfbak van Fiat als optie verkrijgbaar zal zijn, kon men ons bij Ford nog niet bevestigen. De prestaties van beide versies zijn identiek: ze spurten allebei naar 100 km/h in 13,1 seconden en halen een top van 160 km/h. Dat zijn geen flitsende, maar voor een stadsauto perfect aanvaardbare cijfers. Ford benadrukt trouwens dat de nieuwe Ka net zoals zijn opvallende voorganger "fun to drive" wordt...
Op de wielbasis van 2,3 meter na, die identiek is aan die van de 500, is de Ka op alle vlakken groter dan zijn Italiaanse halfbroer. Hij is 3.620 millimeter lang, 1.658 millimeter breed en 1.505 millimeter hoog (tegenover 3.546, 1.627 en 1.488 millimeter). Ook de koffer is gevoelig ruimer dan die van de Italiaan: 224 in plaats van 185 liter of zelfs 710 in plaats van 555 liter met de achterbank neergeklapt.
Ford zal de Ka in drie uitrustingsversies aanbieden (Ambiente, Trend en Titanium), maar de standaarduitrusting is nog niet bekend. We weten al wel dat hij met erg interessante opties verkrijgbaar zal zijn voor zo'n kleine auto, met name een panoramisch glazen dak, Bluetooth, een mp3-speler of verwarmbare stoelen. Meer details volgen op het salon van Parijs in oktober van dit jaar. De Belgische klant moet nog iets langer geduld oefenen, want wij kunnen de Ka pas bestellen vanaf ons eigen autosalon in januari 2009.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!