De Verenigde Staten houden van pick-ups, al hoeft het niet meer hoe groter, hoe beter te zijn. Compacte modellen zijn in opmars, een trend waarop de nieuwe Ford Maverick netjes inspeelt. Deze compacte pick-up positioneert zich onder de Ranger en komt met een onafhankelijke ophanging, zodat hij meer rijdt als een hedendaagse SUV en niet als een noest werkpaard. Dezelfde filosofie zagen we eerder dit jaar bij de Hyunda Santa Cruz, zoals de pick-upversie van de Tucson genoemd wordt.
Slim en handig
Nu is compact relatief, want met een lengte van 5,07 meter blijft de Ford Maverick een flinke jongen. De pick-up krijgt geen langere versie en komt enkel als Double Cab met vijf zitplaatsen. Het koetswerk en het interieur ogen opvallend eenvoudig en functioneel, met veel aandacht voor opbergmogelijkheden. Denk maar aan het extra bagagecompartiment onder de achterzetel. Nu mocht een digitaal instrumentarium niet ontbreken, ook de Sync-multimediamodule komt standaard met een display van 8 duim.
De open laadbak van de Ford Maverick is niet alleen 1,37 meter diep en 943 liter groot, maar komt ook met verschillende sleuven en openingen waarin je balken en rails kan steken om je spulletjes te ordenen. Verder noteren we liefst 12 bevestigingspunten, twee 12V- en 20V-contactpunten en een stopcontact op 120 volt.
Hybride
De instapversie van de Ford Maverick beschikt over een hybride aandrijflijn, die een 2,5 liter-benzinekrachtbron van 164 pk combineert met een elektromotor van 70 kW. Dat levert de hybride pick-up een systeemvermogen van 194 pk op. Het batterijpakket bevindt zich onder de stoel van de passagier. Honger naar meer power? Dan moet je de 2.0 Ecoboost hebben, aangedreven door een turbobenzine die een vermogen van 254 pk combineert met een maximaal koppel van 376 Nm.
Het laadvermogen van de Ford Maverick bedraagt 680 kilogram en mag dik 900 kilogram trekken. De 2.0 Ecoboost kan je ook uitrusten met het 4K Tow Package, waardoor de pick-up plots 1.815 kg mag trekken. Maar dan moet je wel voor de vierwielaangedreven versie kiezen, standaard houdt de Ford Maverick het immers bij voorwielaandrijving. Ook beschikbaar, indien 4x4: een off-roadpakket voor extra terreinplezier. Of er ook een Raptor op de planning staat...
Europa?
De Ford Maverick is geen onbekende naam op Europese wegen. Tussen 1993 en 1999 stond er een gelijknamige SUV in de catalogus. Technisch gezien was het geeneens een Ford, maar een Nissan Terrano II met een andere badge. Jammer genoeg heeft de Amerikaanse constructeur geen Europese plannen met de nieuwe Ford Maverick. In onze contreien ligt de interesse in pick-upmodellen nu eenmaal een stukje lager. En dat zal er niet op beteren, wanneer de fiscale voordelen voor dit type wagen grotendeels zullen vervallen.
De Ford Maverick loopt van de band in Mexico en wordt in de herfst van 2021 gecommercialiseerd in de Verenigde Staten. De pick-up kost slechts 19.995 dollar, zo'n 16.500 euro aan de huidige wisselkoers. Daar heb je in Belgë geeneens een Fiesta voor...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!