De Chinese constructeur GAC heeft zijn nieuwe elektrische berline, de Aion Hyper GT, onthuld op de het autosalon van Guangzhou. Deze grote middenklasser, waarvan de afmetingen die van een Tesla Model 3 benaderen, onderscheidt zich door zijn aerodynamische finesse.
Hij heeft immers een Cx van 0,19, nog lager dan de huidige referenties ter zake – voor productiemodellen zoals de Lucid Air en de Hyundai Ioniq 6 (0,21), de Tesla Model S (0,208) of de Mercedes EQS (0,20). Een record dus, afgezien van wijlen de Volkswagen XL1 (0,189), waar echter maar enkele exemplaren van gebouwd werden, en de ‘zonnewagen’ Lightyear 0 die een waarde van 0,175 heeft, maar zich nog moet bewijzen op commercieel vlak.
De uitstekende stroomlijn is echter niet het enige interessante aan de Aion Hyper GT.
Tesla Model 3 in het vizier
Hoewel GAC geen afmetingen opgeeft voor zijn Aion Hyper GT, lijken de proporties en afmetingen dicht in de buurt te komen van die van een Tesla Model 3, de benchmark in het segment van de batterij-aangedreven wagens. Hij haalt inspiratie bij die Amerikaan voor zijn voorkant zonder grille en ook voor de vorm van zijn koplampen, terwijl ook het 'coupé'-profiel aan de Model 3 doet denken.
Er zijn echter ook enkele gimmicks overgenomen van Lexus, zoals de vouw in de flanken, of van de nieuwe Prius, zoals de onderkant van de C-stijl die zwart is geschilderd om de indruk van een zwevend dak te wekken, of van Acura, zoals de achterlichten.
Naast de voorpartij met slechts twee zijopeningen – en twee beweegbare kleppen in het midden – is de vloeiende stroomlijn ook te danken aan de gladde zijkanten, de gestroomlijnde wielen van 19 duim en de kleine intrekbare achterspoiler, die boven de 80 km/u uitklapt. De lange wielbasis en de bodembekleding dragen eveneens bij aan de Cx van 0,19.
Ultrasnel opladen
Hoewel de GAC Aion Hyper GT de show steelt met zijn bijzonder scharnierende Sky Doors, is het toch vooral de laadsnelheid waarmee hij zich zou moeten onderscheiden. GAC heeft een snellaadcapaciteit tot 480 kW aangekondigd, naast de mogelijkheid om de batterij te verwisselen, zoals bij Nio.
Verder zal de GAC Aion Hyper GT verkrijgbaar zijn met één motor (achterwielaandrijving) of met twee motoren (vierwielaandrijving). Van de tweewielaangedreven versie weten we dat die een motor van 340 pk en 434 Nm op de achteras krijgt waarmee hij in ongeveer 4 seconden zal kunnen optrekken van 0 tot 60 mijl per uur (96 km/u).
Prijs en leveringen
GAC moet de prijs van de nieuwe Aion Hyper GT nog bekendmaken, maar de basisprijs zal naar verwachting rond de 300.000 yuan liggen, ofwel ongeveer 41.000 euro. De Aion Hyper GT zal in de loop van 2023 eerst gelanceerd worden in thuisland China, waarna hij zijn internationale carrière zal aanvatten – wellicht ook in Europa. GAC heeft al een model in zijn Hyper-gamma, namelijk de supercar Aion Hyper SSR.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!