Vorig jaar stelde het Duitse Electric Brands zijn XBus voor, een elektrisch busje dat een beetje doet denken aan een moderne interpretatie van de VW T2 (al heeft Volkswagen nu zelf een ID. Buzz) of de UAZ Buchanka. Het is een hippe nieuweling in de steeds groter wordende markt van lichte elektrische (bedrijfs)voertuigen, die nu ook een Belgische verdeler heeft in de vorm van Bariseau Mottrie, dat de XBus zal verkopen vanuit Roeselare en later ook Kortrijk.
Tot 600 km?
De XBUS belooft een autonomie van 200 km uit een batterij van 10 kWh, dat je kan uitbreiden tot 30 kWh met een autonomie van... 600 km. Al is dat wel echt onder de meest ideale omstandigheden: het merk spreekt zelf over een verbruik van 5 tot 8 kWh/100 km aan een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Dat blijft echter een erg laag verbruik, geholpen door zijn leeggewicht van 500 tot 800 kilo, afhankelijk van het gekozen batterijpakket. De topsnelheid bedraagt 100 km/u.
Koetswerk naar keuze
De modulariteit gaat echter verder dan enkel de batterijen die je in de XBUS steekt, er zijn ook allerhande verschillende configuraties mogelijk qua koetswerk naar gelang je behoeften. De goedkoopste heet 'Base' en is een chassis-cabine met 2 zitplaatsen en een basis om er zelf een laadbak of een andere structuur op te bouwen. Die kost 17.672 euro. Interessanter is de 'Bus' met 4 zitplaatsen (al zijn er maar 3 gehomologeerd...) en een laadruimte van 1.300 liter.
De leukste variant is echter de 'Camper', met slaapplaats voor twee personen en zelfs een compact keukentje. Voor 29.975 heb je al een XBUS Camper, echter zonder opties zoals airco, een grotere accu, parkeersensoren of een achteruitrijcamera en een snellader. Er is zelfs een offroadversie die hoger op zijn pootjes staat voor 32.212 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!