Kia kiest het salon van Genève (8-18 maart) om de nieuwe Ceed – voortaan zonder apostrof – te onthullen. Ondanks het typische radiatorrooster van Kia kan de compacte middenklasser zijn verwantschap met de Hyundai i30 niet verbergen: hij is even groot, biedt even veel kofferruimte (395 liter) en wordt door dezelfde motoren aangedreven. Zo kan je de Kia Ceed bestellen met een nieuwe 1.6 CRDi-diesel met 115 of 136 pk of de 1.4 T-GDi op benzine met 140 pk. Verder staat een 1.0 T-GDi met 120 pk op het programma. De 1.4 T-GDi en 1.6 CRDi kunnen hun manuele zesversnellingsbak als optie inruilen voor een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.
Hoogtechnologisch
Zijn priemende blik met ledkoplampen staart naar Europese wegen, want de Ceed is bedacht in het Europese designbureau van het merk in Frankfurt. Hij wordt hier ook gebouwd, in het Slovaakse Zilina. Ook het onderstel en de afstelling zijn op de smaak van het Oude Continent afgestemd. De Ceed is verder de eerste Kia die de weg van de autonomie niveau 2 betreedt. Zo staan in de optielijst systemen zoals een actieve snelheidsregelaar met Stop &Go, een waarschuwing voor naderend dwarsverkeer bij achteruitrijden en voetgangerherkenning.
Cockpit
Het interieur van de Kia Ceed onderscheidt zich vrij uitgesproken van dat van de i30. Zowel het dashboard, de indeling van de middenconsole als het scherm zijn anders. Dat laatste zweeft en is naar keuze 5 of 7 duim groot wanneer het de infotainment en de muziek moet bedienen. Met het optionele navigatiesysteem wordt het 8 duim groot. De bestuurder heeft de keuze tussen twee rijprogramma’s: Normal en Sport. Voor koude winters kan de berline een elektrische voorruitontdooiing met “nagenoeg onzichtbare” gloeidraden krijgen. De nieuwe Ceed komt half 2018 op de markt en zou vrij snel het gezelschap krijgen van een breakversie, die ook in Genève zou staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!