Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / GimsSwiss – Peugeot 508: berline wordt vijfdeurscoupé

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2018

De nieuwe Peugeot 508 neemt afstand van zijn vierdeurs berlineprofiel en wordt een vijfdeurscoupé. Hij is daardoor lager en heeft meer karakter, zodat hij beter kan opboksen tegen de SUV-golf.

In dit tijdperk waar je over de SUV’s struikelt, hebben de berlines het moeilijk. Daarom heeft Peugeot beslist om zijn 508 te herpositioneren. Van een klassieke vierdeursberline vormt hij zich om tot een vijfdeurscoupé. Dat nieuwe profiel geeft hem een andere uitstraling, vooral omdat hij lager is (1,4 meter) en omdat de zijramen geen kaders meer hebben. De nieuwe 508 debuteert in Genève (8-18 maart) en is 4,75 meter lang. Hij wordt voor het merk een nieuwe vaandeldrager. En om hem alle wapens te geven, krijgt hij van Peugeot niet enkel ledkoplampen en een agressievere neus.

Nieuwe lastechniek

Deze nieuwe Peugeot 508 staat namelijk op het EMP2-platform, waardoor hij gemiddeld 70 kilo afslankt in vergelijking met zijn voorganger. De Franse constructeur heeft een nieuwe lastechniek toegepast waarbij 24 meter versterkende lijm wordt gebruikt. Deze oplossing moet de stijfheid vergroten en vooral de stevigheid door de jaren heen garanderen. Het chassis bestaat uit een meerarmige achteras en een gefilterd hulponderstel vooraan. Standaard op de benzineversie en als optie op de tweeliterdiesel staat hij op een gestuurde en variabele schokdemping, het Active Suspension Control. Die wordt gecombineerd met een herijkte elektrische stuurbekrachtiging en 4 rijmodi. Al die zaken zijn volgens Peugeot ingevoerd om de auto een “zijdezacht” wegcontact te geven.

Euro 6c

Het motorenpalet voldoet aan de Euro 6c-norm en de verbruikscijfers, die pas later worden meegedeeld, zijn volgens de nieuwe WLTP-cyclus gemeten. De 1.6 PureTech-benzinemotor ontwikkelt 180 pk, of in de 508 GT zelfs 225 pk. Hij wordt steeds gekoppeld aan een achttrapsautomaat EAT8. Op diesel is het aanbod breder, met een 1.5 BlueHDi van 130 pk en de 2.0 BlueHDi van 160 of 180 pk. De 1.5 wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak die als optie kan worden vervangen door de EAT, die op de tweeliters standaard is.

i-Cockpit

Peugeot heeft het interieur opgebouwd rond de i-Cockpit, met het onvermijdelijke compacte stuurwiel. Daarachter staat een head-up display van 12,3 duim dat kan worden gepersonaliseerd volgens 6 weergaveprogramma’s. Het dient ook voor het nachtzicht. Het dashboard krijgt een groot aanraakscherm van 8 of 10 duim naargelang van het uitrustingsniveau. We zien ook de typische kanteltoetsen terugkeren die we in de meeste andere recente producten van het merk met het leeuwenlogo al zagen. Voor het comfort krijgt de bestuurdersstoel (en eventueel ook die van de passagier voorin) een AGR-label opgespeld (Aktion für Gesunder Rücken – de Duitse Vereniging voor een Gezonde Rug), zoals in een… Opel. Verder biedt de 508 een bagageruimte van 487 liter, die toegankelijk is via een tot in het dak scharnierende kofferklep.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten