De Akula - haai in het Russich, zo vertelde Google Translate ons - liet zich een eerste keer zien in 2019, op de Geneva International Motor Show. Maar Ginetta heeft zijn tijd genomen om die conceptcar om te vormen naar productiemodel, want intussen zijn we vijf jaar later. Die blijft trouw aan het oorspronkelijke concept, zowel qua styling als op het gebied van specificaties. Het doel: puur en onversneden rijplezier.
Ginetta gebruikt zijn ervaring uit de racerij om de Akula te zegenen met een uit carbon vervaardigd chassis dat dubbele wishbones combineert met verstelbare stabilisatorstangen. Ook de aerodynamica refereert aan de competitie, al geven al die vleugels en vinnen deze supercar wel een... speciale look. Nu goed, wanneer de vorm de functie volgt.
Specs en sensaties
Onder de motorkap ligt een in eigen beheer ontwikkelde, erg ver naar achteren gemonteerde V8, een atmosferische 6,4 liter-krachtbron die een vermogen van 604 pk paart aan een maximaal koppel van 705 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een manuele zesversnellingsbak - al kan je optioneel kiezen voor een gerobotiseerde transmissie met zeven verzetten. Voor de nodige tractie ben je in de eerste plaats aangewezen op een traditioneel sperdifferentieel.
Zijn lichte bouw uit carbon zorgt ervoor dat de Ginetta Akula niet meer dan 1,2 ton op de weegschaal zet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 288 km/u. Zonder al die neerwaartse druk zou deze supercar een stuk sneller kunnen, aldus de Britse sportwagenbouwer.
Prijs en oplage
De prijs van de Ginetta Akula ligt wat lager dan oorspronkelijk aangekondigd, maar 275.000 pond (dat is ongeveer 325.000 euro) blijft natuurlijk een heleboel geld voor de quasimodi onder de supercars. Maar daarvoor krijg je wel een racewagen voor de openbare weg. De oplage wordt beperkt tot 20 exemplaren, dus de eclusiviteit wordt gewaarborgd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!