Met de Acura NSX Type S probeert Honda recht te zetten wat het aanvankelijk scheef had laten staan. Ondanks een toen razend interessante aandrijflijn, een hybride 3,5 liter-V6, wist de Japanse sportwagen de hooggespannen verwachtingen nooit in te lossen. De Type S wil het volle potentieel van de Honda NSX alsnog bevrijden, vooraleer hij op pensioen vertrekt.
De oplage van de Type S wordt beperkt tot 350 genummerde exemplaren. Van die 350 hebben er 300 een Acura-badge op de neus, de overige 50 worden verkocht met een Honda-logo. Van die 350 komen er 70 stuks in het matte laktintje Gotham Grey. Voor de verzamelaars: probeer een Honda NSX Type S in het Gotham Grey te scoren, met het optionele Lightweight Package - waarover later meer. Voor de goede orde: Acura is het luxemerk van Honda, zoals Lexus dat is voor Toyota.
Geen half werk
De Acura NSX krijgt een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk dat een scherper gesneden smoeltje combineert met grotere luchthappers en extra spoilerwerk. Onder de neus hangt een subtiele splitter, op de kont een nieuw vleugel en onder de billen een herwerkte diffusor. Voor minder lift bij hogere snelheden en een betere koeling bij circuitgebruik. Om de massacentralisatie te verbeteren, komt de Type S met een dakconstructie uit koolstofvezel, zwarte designdetails maken het visuele plaatsje compleet.
De Acura NSX Type S staat op specifieke velgen, gesmede exemplaren maatje 245/35 R19 voor- en 305/30 R20 achteraan. Ze worden omgord door Pirelli-rubber van de reeks P Zero Corsa. De Japanse sportwagen krijgt tevens een breder spoor, vooraan is de Type S een en achteraan zelfs twee centimeter breder dan de reguliere Honda NSX. Het optionele Lightweight-pakket combineert koetswerkonderdelen uit carbon met koolstofkeramische Brembo-remmen.
Nieuwe turbo's, meer capaciteit
Honda neemt ook de aandrijflijn van de NSX onder handen. De hybride V6-krachtbron verwelkomt nieuwe turbo's, exemplaren die de Japanners eerder gebruikten op de GT3-raceversie. Ook de intercoolers en de injectoren van het 3,5 liter-blok zijn helemaal nieuw. Ook de elektromodule krijgt een upgrade: de capaciteit van het accupakket neemt met 20% toe, waardoor er wat extra e-boost aanwezig is en waardoor de elektrische autonomie een beetje toeneemt.
Het systeemvermogen van de hybride V6-biturbo bedraagt nu 608 pk, het maximumkoppel 667 Nm. Dat maakt de Type S respectievelijk 27 pk en 22 Nm krachtiger dan de Honda NSX. De gerobotiseerde negenbak met dubbele koppeling schakelt dubbel zo snel op, nieuwe settings voor de rijmodi zorgen voor meer onderscheid tussen de verschillende standen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!