De nieuwe Honda Civic krijgt een meer volwassen stijl, zowel qua carrosserie als qua interieur. Honda toont zijn bekende middenklasser eerst als 4-deurs, de hatchback met 5 deuren zal later in 2021 worden getoond en zal ook opnieuw als basis dienen voor de sportieve Civic Type R. Maar kan deze brave Honda Civic hopen op succes in Europa?
Zichtbaarheid als prioriteit
Door zijn succesvolle compacte middenklasser volledig te hertekenen, past Honda een nieuwe filosofie toe met de naam 'Man maximum, machine minimum', die de verbinding benadrukt tussen de bestuurder en de omgeving waarin hij zich verplaatst, zowel wat betreft het interieur als de ruimte buiten de wagen.
De prioriteit in de ontwikkeling van deze nieuwe Honda Civic was dus een maximale zichtbaarheid. Daarom werd er gekozen voor een lage gordellijn voor een zo groot mogelijk glasoppervlak langs de flanken en een 5 cm lagere, meer verticale voorruit, die samen met het meer horizontale en ook lagere dashboard voor een groter gezichtsveld zorgt langs de voorkant en daarmee ook de dode hoek van de A-stijlen minimaliseert.
Tegelijkertijd geven deze nieuwe proporties de Civic een vorm die meer doet denken aan een achterwielaandrijver dan een voortrekker, met een 'cab backward'-design, wat hem een meer statige look geeft. De wielbasis van deze 4-deurs is trouwens 35 mm langer geworden, terwijl de spoorbreedte achteraan 12,5 mm is gegroeid.
Enkel benzinemotoren
De 4-deurs Honda Civic is natuurlijk vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar de keuze om enkel benzinemotoren aan te bieden zou ook zijn weerspiegeling kunnen vinden in Europa, met misschien wel nog een hybride optie. De twee benzinemotoren die Honda al toont zijn de 1.5 4-cilinder turbo met 180 pk en 240 Nm, en een atmosferische 2.0 die 158 pk en 187 Nm ontwikkelt.
Die laatste verwachten we niet op onze markt, enkel de turbo zou de oversteek moeten maken. In de VS wordt de Civic enkel beschikbaar met een CVT-automaat, maar een handbak zou later beschikbaar moeten zijn.
Interieur: zichtbaarheid, connectiviteit, simpelheid
Hoewel de exterieurstyling van de nieuwe Civic rustiger is geworden, al blijven de familietrekjes zichtbaar van de vorige generatie en de rest van het gamma, maakt het interieur een ware revolutie mee. En dat is goed! Door die lage voorruit krijgt ook het dashboard een lagere en perfect horizontale vorm. Alleen de tellerbak en het centrale infotainmentscherm steken uit, op een manier die doet denken aan de Mazda 3.
Over de gehele breedte van de boordplank zien we een rooster in honingraatstructuur die de ventilatieopeningen verbergt en die het bovenste deel van het dashboard scheidt van de middenconsole. Op die laatste zien we fysieke knoppen voor de klimaatcontrole, terwijl de Honda Civic ook nog een echte versnellingspook heeft, samen met enkele praktische opbergvakken, inclusief een inductielader voor smartphones.
De tellers worden digitaal weergegeven op een display van 10,2 duim, terwijl het multimediasysteem vertrouwt op een aanraakscherm van 9 duim in landschapformaat. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard aanwezig, terwijl de Amerikanen kunnen kiezen voor een Bose-audiosysteem van 12 speakers, wiens geluid beter zal klinken in het stillere interieur dankzij een stijver chassis dat trillingen en parasietgeluiden elimineert.
Deze Honda Civic 4-deurs (of sedan) wordt in Canada geproduceerd, in de fabriek van Alliston, terwijl de 5-deurs hatchback van de band zal rollen in Greensburg, Indiana (VS), na de aanstaande sluiting deze zomer van de Swindon-site in het VK, waar de 5-deurs en Type R tot nu toe werden geproduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!