De Clarity werd onthuld op het salon van Tokio (nog tot 8 november) en is de nieuwe generatie van Honda’s berline op waterstof. Het gas dient om elektriciteit te produceren in de brandstofcellen. Dit hele energieproductiesysteem werd volgens de constructeur 33 procent compacter gemaakt. De ingenieurs van het merk zijn er ook in geslaagd om het aandrijfgeheel en de lithium-ionbatterij onder de motorkap te plaatsen van deze 4.895 millimeter lange auto die enkel water uitstoot.
130 kW
De brandstofcel heeft een vermogen van 100 kilowatt, maar de elektromotor heeft dankzij de lithium-ionbatterij een maximumvermogen van 130 kilowatt (177 pk). Het gemiddelde rijbereik bedraagt 700 kilometer. Het waterstofreservoir vullen duurt nauwelijks drie minuten bij een temperatuur van 20 graden Celsius, waarna de Honda Clarity weer kan vertrekken. Het gas wordt opgeslagen in een reservoir onder hoge druk van 70 MPa.
In bepaalde landen, zoals Japan, kan het proces van de brandstofcel ook gebruikt worden om een gezin te bevoorraden bij een elektriciteitspanne. De Honda Clarity zal begin 2016 op de Japanse markt komen. Vanaf 2016 zal hij ook op een beperkt aantal Europese markten gelanceerd worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!