Het smoelwerk, en waarschijnlijk zeker ook de kont, van de nieuwe i20 toont een duidelijke evolutie van het design van de komende modellen van Hyundai. De derde generatie van de veelzijdige stadswagen wordt getoond op het salon van Genève begin maart en wil een auto van zijn tijd zijn. Er zijn heel wat schermen aanwezig met een digitale tellerpartij en een centraal scherm, beide 10,25 duim groot. Hyundai toont ons echter nog geen beeld van de cockpit. We weten wel dat het veiligheidspakket onder meer fietser- en voetgangersdetectie omvat voor het botspreventiesysteem, net als een navigatie die anticipeert op bochten en realtime diensten dankzij de connectiviteit aan boord.
48 V-microhybride
Het motorenpalet gaat van 84 tot 120 pk dankzij de 1.2 MPi en de 1.0 T-GDi. De instapper is een atmosferische 1.2 4-cilinder van 84 pk met een manuele vijfbak. De meer gesofisticeerde 1.0 met turbo begint bij 100 pk met een zesversnellingsbak of met de 7DCT-automaat met dubbele koppeling. Optioneel is die motor ook te krijgen met een 48 V-microhybridisatie. Die is er standaard bij op de 120 pk-versie van de 1.0 T-GDi. De milde hybride is zowel met manuele versnellingsbak als met automaat te krijgen.
Tweekleurig
De i20 verliest een beetje gewicht (4%) en 24 mm aan hoogte. Hij wint daarentegen 30 mm aan breedte en 5 mm aan lengte. De wielbasis krijgt ook 10 mm extra lengte voor meer comfort op de achterbank. Het koffervolume geniet ook van de uitbreiding met 25 extra liters voor een totaal van 351 l. Sommige kleurcombinaties kan je tweekleurig maken met een zwart ‘Phantom’-dak. Deze nieuwe i20 is de eerste Hyundai in Europa die een Bose premium-audiosysteem krijgt. Het systeem omvat 7 luidsprekers, waaronder een subwoofer. Sfeer verzekerd aan boord.
Technologisch
Om te voldoen aan de criteria van deze tijd, en om te schitteren bij de EuroNCAP, beknibbelt de Hyundai i20 niet op de rijhulpmiddelen. We kunnen onder andere de automatische grootlichten vermelden, net als de noodremhulp met detectie van zwakke weggebruikers, achteruitrijwaarschuwing, semi-autonoom parkeren, een waarschuwing als je te laat vertrekt in het verkeer, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, enzovoort. De ‘Navigation-based Smart Cruise Control’ (NSCC) anticipeert op bochten en lange rechte stukken om de snelheid aan te passen.
Online
Tenslotte kan de i20 het geconnecteerde Bluelink-systeem krijgen (met gratis abonnement van 5 jaar) met TomTom-verkeersdienst en flitswaarschuwingen voor de navigatie. Bluelink omvat ook stemherkenning en zoekopdrachten voor adressen vanaf de smartphone. Met je telefoon kan je ook je auto terugvinden en verschillende meldingen ontvangen (alarm geactiveerd, onderhoudsintervals).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!