De Hyundai i30 Blue Drive is voorzien van het start-stopsysteem van Bosch, ISG genaamd (Idle Stop & Go). Dat systeem legt automatisch de motor stil als de snelheid van de auto onder de 5 km/h zakt en de versnellingsbak in neutraal staat. Bijkomende voorwaarden zijn dat de batterijen voldoende zijn opgeladen, dat de motor op temperatuur is en de aircocompressor uitstaat. Ook de deuren moeten gesloten zijn en de veiligheidsgordels vastgegespt. Indien nodig start de computer de motor opnieuw op, en dat gebeurt ook zodra de bestuurder het koppelingspedaal aanraakt of maximaal na één minuut. De i30 Blue Drive is naast dat ISG-systeem ook nog voorzien van een alternator die minder weerstand genereert.
Aanvankelijk wordt deze technologie enkel aangeboden voor de 1.4 (109 pk) en 1.6 (126 pk) op benzine (zowel vijfdeurs als break). Vergeleken met de huidige 1.6 van 115 pk ziet de Crosswagon zijn CO2-uitstoot zakken van 152 naar 142 g/km. Ook de 1.4-berline wint 10 g/km CO2, van 145 naar 135 g/km. Hyundai werkt op dit ogenblik nog aan andere technologieën, die later eveneens hun weg zullen vinden naar de i30 Blue Drive. Zo doen deze Blue Drive ISG-modellen dienst als basis voor hybride Blue Drive-varianten, waarvan de batterijen via het stroomnet kunnen worden opgeladen (plug-in). Het Koreaanse merk werkt verder nog aan Blue Drive-diesels en FlexFuel-varianten die zowel op benzine als biobrandstoffen kunnen draaien. De bedoeling is om uiteindelijk te evolueren naar volledig elektrische Blue Drive-modellen met brandstofcellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!