Hyundai vervangt de huidige 1.6 CRDi van 90 pk in de vijfdeursversie van de i30 door de nieuwe dieselmotor U2 (Euro 5), die eveneens 90 pk ontwikkelt, maar minder CO2 uitstoot. Deze familie U2 wordt gekenmerkt door een nieuwe gemeenschappelijke inspuitbuis die de motor zuiniger en koppelrijker maakt. Bovendien werd de 1.6 CRDi ook stiller door een aanpassing aan de ketting die de kleppen bedient, evenals aan de beschermingskap ervan. Tevens werd de oliepan gewijzigd. De nieuwe 1.6 CRDi van 90 pk heeft in de vijfdeursversie een CO2-uitstoot van 115 g/k, waardoor hij recht geeft op een overheidspremie van 3 procent.
Als optie biedt Hyundai ook het stop-startsysteem Blue Drive ISG. Dat vermindert de uitstoot met nog eens 2 gram (113 g/km), zonder dat dit echter de premie beïnvloedt. De break behoudt nog de CRDi van 90 pk die 124 g/km aan CO2 uitstoot. De 115 pk-variant van de U2 verschijnt tegelijk onder de motorkap van de berline en van de break CrossWagon, maar die heeft een CO2-uitstoot van meer dan 115 gram. De twee U2-versies krijgen nu een versnellingsbak met zes verhoudingen, tegenover vijf voordien. Als optie blijft een intelligente viertrapsautomaat verkrijgbaar op de versie van 115 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!