Hyundai stelt in Frankfurt de nieuwe i30 voor. Die is ontwikkeld op een boogscheut daarvandaan, in Rüsselsheim. De middenklasser neemt de jongste stijlevolutie van het merk over, namelijk een zeshoekig radiatorrooster. De grille wordt doorsneden door de bumper, die de nummerplaat draagt. Deze generatie, die is getekend door Thomas Bürkle, is langer (4,3 meter) en breder (1,78 meter) dan zijn voorganger, maar werd wel lager (1,47 meter).
Volgens Hyundai is het interieur ruimer, net zoals de koffer trouwens. Die is nu 378 liter groot, 10 procent meer dan voordien. Het dashboard is geïnspireerd op dat van de i40, met een dominant aanwezige middenconsole. Daar is onder andere een aanraakscherm van 7 duim te vinden voor de navigatie. Als optie kan achter het stuur een knop worden geplaatst waarmee de bekrachtiging kan variëren. Dit 'Flex Steer' kent drie programma's: Comfort, Normal en Sport.
Het motorenpalet is breed. Voor dieselrijders biedt Hyundai een 1.4 CRDi met 90 pk, een 1.6 met 110 pk en een nieuwe 1.6 met 128 pk. Het benzineaanbod bestaat uit een 1.4 van 100 pk en een 1.6 van 120 of 135 pk. Alle manuele versnellingsbakken hebben zes verhoudingen. De 1.6-motoren (zowel de diesel als de benzine) kunnen als optie aan een zestrapsautomaat worden gekoppeld. De nieuwe generatie van de Hyundai i30 staat bij de dealers vanaf het begin van 2012 en krijgt net zoals alle andere producten van het merk een garantie van vijf jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!