Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Casper komt naar Europa als Hyundai Inster

Geschreven door Klaas Janssens op 27-06-2024

De strijd om de budgetvriendelijke stadswagen met een elektrische aandrijving belooft enkel interessanter te worden met de komst van de nieuwe Hyundai Inster.

Een heleboel constructeurs zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto met een prijs die onder de 25.000, als het even kan zelfs onder de 20.000 euro blijft. Dan denken we in de eerste plaats aan de vernieuwde Dacia Spring en aan de nieuwe Citroën ë-C3, maar ook deze op de Busan International Mobility Show gepresenteerde Hyundai Inster beschikt over een heleboel interessante verkoopargumenten.

2025 Hyundai Inster

Helemaal nieuw is de Hyundai Inster niet: deze elektrische auto baseert zich immers op de Casper, een stadswagen die al enkele jaren te koop wordt aangeboden op de Zuid-Koreaanse thuismarkt. Met een verbrandingsmotor, al wordt het gamma er gauw uitgebreid met de Casper Electric (zoals de Hyundai Inster daar dus gaat heten).

Koetswerkafmetingen en kofferruimte

De Hyundai Inster is meer dan een Casper met een elektrische aandrijving. Niet alleen het design krijgt een stevige opfrisbeurt, ook het van de i10 bekende K1-onderstel wordt helemaal hertimmerd op plaats te bieden aan het accupakket. Dat zorgt ervoor dat de Hyundai Inster over een tot 2,58 meter uitgetrokken wielbasis beschikt (+18 cm) en dat de koetswerklengte toeneemt tot 3,82 meter (+23 cm). Of tot 3,84 meter, want er komt ook een nog wat avontuurlijker uitgedoste Cross-variant van de Inster aan.

2025 Hyundai Inster

De Hyundai Inster heeft een eerder beperkt laadvolume van 230 liter, maar dankzij de verschuifbare achterbank kan je de kofferruimte vergroten tot 351 liter. Leg je de achterstoelen plat, dan heb  je zelfs 1.050 liter tot je beschikking om je bagage te stouwen. Je kan ook de zitting van de voorstoelen neerplooien, bijvoorbeeld om langere voorwerpen te vervoeren of om het interieur om te vormen tot een slaapplek (zo past er immers een slaapmatje of luchtmatras in). 

Rijbereik Inster Standard en Long Range

De Hyundai Inster is altijd elektrisch, maar je hebt wel de keuze tussen twee varianten. De standaardversie houdt het bij een elektromotor met een vermogen van 97 pk en bij een NMC-batterij met een capaciteit van 42 kWh, goed voor een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De Hyundai Inster Long Range zet daar 115 pk, 49 kWh en 355 kilometer tegenover. Snelladen kan aan maximum 120 kW, dus reken op een half uur om het accupakket naar 80% van zijn capaciteit te brengen.

2025 Hyundai Inster

De Hyunda Inster Standard Range sprint in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de Long Range klaart die klus in 10,6 seconden. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 140 en 150 km/u.

Lancering en prijzen Hyundai Inster

Nog even geduld, want de Belgische commercialisering van de nieuwe Hyundai Inster staat pas voor begin 2025 op de planning. Prijzen zijn er nog niet, maar de Zuid-Koreaanse constructeur mikt op een vanafprijs onder de 25.000 euro. 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten