Een heleboel constructeurs zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto met een prijs die onder de 25.000, als het even kan zelfs onder de 20.000 euro blijft. Dan denken we in de eerste plaats aan de vernieuwde Dacia Spring en aan de nieuwe Citroën ë-C3, maar ook deze op de Busan International Mobility Show gepresenteerde Hyundai Inster beschikt over een heleboel interessante verkoopargumenten.
Helemaal nieuw is de Hyundai Inster niet: deze elektrische auto baseert zich immers op de Casper, een stadswagen die al enkele jaren te koop wordt aangeboden op de Zuid-Koreaanse thuismarkt. Met een verbrandingsmotor, al wordt het gamma er gauw uitgebreid met de Casper Electric (zoals de Hyundai Inster daar dus gaat heten).
Koetswerkafmetingen en kofferruimte
De Hyundai Inster is meer dan een Casper met een elektrische aandrijving. Niet alleen het design krijgt een stevige opfrisbeurt, ook het van de i10 bekende K1-onderstel wordt helemaal hertimmerd op plaats te bieden aan het accupakket. Dat zorgt ervoor dat de Hyundai Inster over een tot 2,58 meter uitgetrokken wielbasis beschikt (+18 cm) en dat de koetswerklengte toeneemt tot 3,82 meter (+23 cm). Of tot 3,84 meter, want er komt ook een nog wat avontuurlijker uitgedoste Cross-variant van de Inster aan.
De Hyundai Inster heeft een eerder beperkt laadvolume van 230 liter, maar dankzij de verschuifbare achterbank kan je de kofferruimte vergroten tot 351 liter. Leg je de achterstoelen plat, dan heb je zelfs 1.050 liter tot je beschikking om je bagage te stouwen. Je kan ook de zitting van de voorstoelen neerplooien, bijvoorbeeld om langere voorwerpen te vervoeren of om het interieur om te vormen tot een slaapplek (zo past er immers een slaapmatje of luchtmatras in).
Rijbereik Inster Standard en Long Range
De Hyundai Inster is altijd elektrisch, maar je hebt wel de keuze tussen twee varianten. De standaardversie houdt het bij een elektromotor met een vermogen van 97 pk en bij een NMC-batterij met een capaciteit van 42 kWh, goed voor een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. De Hyundai Inster Long Range zet daar 115 pk, 49 kWh en 355 kilometer tegenover. Snelladen kan aan maximum 120 kW, dus reken op een half uur om het accupakket naar 80% van zijn capaciteit te brengen.
De Hyunda Inster Standard Range sprint in 11,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de Long Range klaart die klus in 10,6 seconden. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 140 en 150 km/u.
Lancering en prijzen Hyundai Inster
Nog even geduld, want de Belgische commercialisering van de nieuwe Hyundai Inster staat pas voor begin 2025 op de planning. Prijzen zijn er nog niet, maar de Zuid-Koreaanse constructeur mikt op een vanafprijs onder de 25.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!