UPDATE De WLTP-cijfers zijn binnen. Zo ver rijdt de nieuwe Hyundai Ioniq 6 op een lading.
Het gestroomlijnde koetswerkdesign van de nieuwe Hyundai Ioniq 6 zagen we eerder, nu maakt de Zuid-Koreaanse constructeur ook de bijbehorende informatie officieel. Een overzicht van de belangrijkste gegevens: wat moet je weten over de elektrische Ioniq 6.
Koetswerk
Electrified Streamliner
De Ioniq 6 beschikt over een extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21, wat naast de prestaties vooral de energie-efficiënte bij hogere snelheden dient. Let op het druppelvormige koetswerk met dubbele achterspoiler, op de digitale zijspiegels en op de slimme luchtgeleiders onderdaan de achterbumper.
Parametric Pixel Lights
Het door de Hyundai Prophecy EV Concept geïnspireerde koetswerkontwerp van de Ioniq 6 draagt de inmiddels karakteristieke ledlichten met pixeldesign, zowel voor- als achteraan. De zwarte strip op de voorzijde bundelt de verschillende sensoren voor de rijhulpsystemen van de elektrische Hyundai.
Afmetingen
Het koetswerk van de elektrische Hyundai Ioniq 6 is 4.855 mm lang, 1.880 mm breed en 1.495 mm hoog, terwijl de wielbasis 2.950 mm bedraagt. Je zal de keuze hebben tussen velgen van 18 of 20 duim.
Twaalf koetswerkkleuren
De Hyundai Ioniq 6 zal aangeboden worden met 12 koetswerktinten:
- Gravity Gold Matte
- Abyss Black Pearl
- Serenity White Pearl
- Curated Silver Metallic
- Nocturne Gray Metallic
- Nocturne Gray Matte
- Transmission Blue Pearl
- Biophilic Blue Pearl
- Ultimate Red Metallic
- Digital Green Pearl
- Digital Green Matte
- Byte Blue.
Interieur
Persoonlijke ruimte
Hoewel de Hyundai Ioniq 6 een elektrische auto met een groot rijbereik en snelle laadcapaciteiten is, kan je niet anders dan af en toe stoppen aan een laadpaal. En dat vraagt wat tijd, tijd die Hyundai aangenamer probeert te maken door een opklapbaar tafeltje te voorzien waarop je je laptop kan plaatsen en door zogenaamde Relaxation Comfort Seats met verstelbare zithoek te installeren - zodat je even kan powernappen terwijl het ding in de stekker steekt.
Dual Color Ambient Lighting met Speed Sync Lighting
Het interieur van de Hyundai Ioniq 6 kan je personaliseren via zes vooraf geselecteerde thema's met een kleurenspectrum van zo maar eventjes 64 verschillende tinten. Je kan de helderheid van de interieurverlichting ook koppelen aan de gereden snelheid: zodat je weet wanneer je eigenlijk te snel rijdt zonder op de kilometerteller te moeten kijken.
Vehicle-to-load (V2L)
Net zoals de Ioniq 5 komt de nieuwe Hyundai Ioniq 6 met een V2L-functie, zodat je deze elektrische auto als een gigantische powerbank voor elektrische apparaten kan gebruiken. - bijvoorbeeld tijdens het kamperen. De vehicle-to-loadfunctionaliteiten schakel je in via een accessoire-adapter in de buitenlaadpoort. Behalve het aansluitpunt buiten zit er een tweede stopcontact onder de achterzetel voor het opladen van laptops, smartphones en andere elektronische toestellen.
Elektrische aandrijving
E-GMP
De Hyundai Ioniq 6 staat op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) waarop ook de Ioniq 5, de Kia EV6 en de Genesis GV60 bouwen. De elektrische aandrijftechnologie is dan ook grotendeels hetzelfde.
Batterijen
Hyundai levert de Ioniq 6 met twee batterijsoorten: de standard range van 53 en de long range van 77,4 kWh. Het grootste accupakket kan je ook bestellen met twee elektromoten en dus vierwielaandrijving, de overige varianten van de Ioniq 6 houden het een enkele motor die de achterwielen aandrijft
Power en prestaties
In zijn AWD-configuratie ontwikkelt de Hyundai Ioniq 6 een systeemvermogen van 239 kW/326 pk voor een maximumkoppel van 605 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 5,1 seconden.
Rijbereik en laden
De Hyundai Ioniq 6 die de standard range-batterijen combineert met de 18-duimsvelgen, houdt het bij een gemiddeld energieverbruik dat onder 14 kWh/100 km ligt. Dat vertaalt zich in een WLTP-rijbereik van meer dan 610 kilometer. De E-GMP-architectuur ondersteunt zowel 400 V als 800 V-oplaadinfrastructuren, met een 350 kW-lader volstaan 18 minuten om het accupakket van 10 tot 80 procent bij te laden.
EV Performance Tune-up
Hyundai biedt verschillende instelmogelijkheden aan, waarmee je onder meer het motorvermogen, het stuurgevoel en de pedaalrespons kan aanpassen aan je persoonlijke smaak. De Ioniq 6 komt ook met e-ASD, een ruimteschipachtig geluid waarvan het volume zich aanpast aan de rijsituatie waarin de elektrische auto zich bevindt.
Commercialisatie
Belgische leveringen
De Hyundai Ioniq 6 zou al eind 2022 van de band rollen, de eerste Belgische leveringen staan op de agenda voor begin 2023. Voor prijzen is het nog te vroeg.
Ioniq 6 N
Binnenkort presenteert Hyundai de sportieve Ioniq 5 N, de sportversie van de Ioniq 6 komt het gamma in een later stadium versterken
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!