Met de nieuwe ix35, die in Frankfurt wordt voorgesteld, slaat Hyundai de bladzijde Tucson uit zijn geschiedenis om. De SUV wordt 8,5 centimeter langer (4.410 millimeter), terwijl de wielbasis slechts 1 centimeter groeit (2.640 millimeter). De ix35 is verder 2 centimeter lager voor een betere stroomlijn. Ook de achterspoiler is er om de luchtstroom rond de auto te verbeteren. Zijn snuit valt op door het nieuwe zeshoekige radiatorrooster dat vorige lente ook gebruikt werd bij de concept-car ix-onic op het autosalon van Genève.
Binnenin zitten de passagiers lager. Het panoramische dak dat uit twee delen bestaat, kan zowel vooraan als achteraan geopend worden. Zo kunnen ook de passagiers achterin van de buitenlucht genieten. Volgens Hyundai is er meer binnenruimte door de grotere buitenmaten en grotere instelmogelijkheden voor de voorstoelen. Het opbergkastje van de middenconsole werd bijna twee keer groter en ook de ruimte onder het bagagescherm steeg in volume. Op een klein scherm in de achteruitkijkspiegel wordt het beeld van de achteruitrijcamera weergegeven.
In Europa zal de ix35 te verkrijgen zijn met 4 verschillende motoren (maar vijf vermogensversies). De 2,0-liter benzinemotor haalt 161 pk, de 1,6-liter GDI houdt het bij 140 pk. In combinatie met het ISG stop-startsysteem blijft zijn CO2-uitstoot beperkt tot 149 g/km. De nieuwe R tweeliter zelfontbrander is verkrijgbaar met 136 pk of 173 pk. Ten slotte vervolledigt een eveneens nieuwe, 115 pk sterke 1.7-diesel het gamma. Ook die kan uitgerust worden met het ISG-systeem om de CO2-uitstoot te beperken tot 139 g/km. Zowel de manuele als de automatische versnellingbak hebben zes verhoudingen.
De automatische versnellingsbak is trouwens volledig nieuw. Hij onderscheidt zich door zijn lage gewicht en compacte afmetingen. Volgens Hyundai is hij de kleinste, lichtste en meest compacte versnellingsbak van het moment. Deze nieuwe zestrapsautomaat weegt 12 kg minder dan zijn voorganger met vijf versnellingen. Bovendien is hij 41 millimeter korter en werd zijn ontwerp vereenvoudigd zodat hij 62 onderdelen minder bevat. Een regelsysteem met elektrische kleppen ten slotte vermindert de hydraulische drukverschillen waardoor schakelen soepeler en sneller verloopt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!